Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/ECAP-9TWQYK
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Vera Lucia de Carvalho Casa Novapt_BR
dc.contributor.referee1Claudia Campos Soarespt_BR
dc.contributor.referee2Flávio Luiz Teixeira de Sousa Boaventurapt_BR
dc.creatorErnest Christian Bowes Juniorpt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T07:16:38Z-
dc.date.available2019-08-10T07:16:38Z-
dc.date.issued2015-02-20pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/ECAP-9TWQYK-
dc.description.abstractThis comparative study proposes an analysis of Roberto Drummond's works, specifically Sangue de Coca-cola, a novel that integrates his ''Coca-Cola circle'', along with what is presented in Rubens Gerchman's trajectory, from the 1960's on, an artist who narrates the Brazilians in a figurative way, subdued by the mass production and its consequential mythology. This study acknowledges that both were led by popular movements over questioning a political period that was the 1960 decade, reflected through common themes as the crowd, soccer, eroticism and carnaval. Thereby, they started to disturb a decade in virtue of such aesthetic and, although being distinct products, they share the same enthusiasm: the pop art. The study considers that pop art is not static and that it materializes itself through the interaction with other media and with culture. Under this premises, it is relevant to look at the contingency of pop literature as a precedent of: modern literature, some artistic movements from the end of the 19th century and the beginning of the 20th century, the industrial production and of labor, within the means of mass communication. To designate Coca-Cola as the maximum representation of the North American cultural empire and of the globalized tendencies of the post-modern men, the study constitutes literature and pop art as an appropriate territory for thought concerning the contemporary behavior. Therefore, the transit between distinct discursive fields as Philosophy, Sociology and Literary Theory was presented, then, as the most suitable strategy for this discussion.pt_BR
dc.description.resumoEste estudo comparado se propõe à reflexão sobre as obras de Roberto Drummond, mais especificamente Sangue de Coca-Cola - romance que integra o ciclo Coca-Cola do autor -; além do que incursiona pela trajetória artística de Rubens Gerchman, a partir da década de 1960, cuja arte figurativa tematiza o homem brasileiro, subjugado pela produção em massa e sua consequente mitologia. O trabalho considera que ambos se deixaram conduzir pelos movimentos populares em meio a questionamentos do período político brasileiro por eles vivido, mediante a utilização de temas em comum, como a multidão, o futebol, o erotismo e o carnaval. Dessa forma, passaram a incomodar uma década ao explorar tal estética, e, apesar de empregarem linguagens artísticas distintas, compartilham entusiasticamente do mesmo movimento: a Pop Art. A pesquisa leva em consideração que a arte pop não é estática e que se materializa através da interação com outras linguagens e com a cultura. Partindo desse pressuposto, é pertinente olhar a contingência da literatura pop como procedente da literatura moderna, de alguns movimentos artísticos do final do século XIX e início do século XX, da produção industrial e do trabalho, junto aos meios de comunicação de massa. Ao nomear a Coca-Cola como representação máxima do império cultural norte-americano e das tendências globalizadas do homem pós-moderno, o trabalho constitui a literatura e a arte pop como um território apropriado para a reflexão sobre o comportamento contemporâneo. Assim, o trânsito entre distintos campos discursivos como a Filosofia, Sociologia e a Teoria da Literatura apresentou-se, então, como a estratégia mais apropriada para discutir a questão.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCoca-Colapt_BR
dc.subjectPop Artpt_BR
dc.subjectRoberto Drummondpt_BR
dc.subjectRubens Gerchmanpt_BR
dc.subject.otherGerchman, Rubens , 1942pt_BR
dc.subject.otherArt poppt_BR
dc.subject.otherArte e literaturapt_BR
dc.subject.otherDrummond, Roberto , 1939-2002 Sangue de coca-cola Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherFicção brasileira Historia e criticapt_BR
dc.titleTransfusão de coca cola: a contingência da cultura pop na obra de Roberto Drummond e nas telas de Rubens Gerchmanpt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
transfusao_de_coca_cola_vers_o_final_revisada.pdf1.03 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.