Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/ECAP-9U5HTQ
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Marcia Maria Valle Arbexpt_BR
dc.contributor.referee1Silvana Maria Pessoa de Oliveirapt_BR
dc.contributor.referee2Paula Glenadel Lealpt_BR
dc.contributor.referee3Luci Maria Dias Collinpt_BR
dc.contributor.referee4Teodoro Renno Assuncaopt_BR
dc.creatorHenrique do Nascimento Gambipt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T16:02:22Z-
dc.date.available2019-08-12T16:02:22Z-
dc.date.issued2015-02-27pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/ECAP-9U5HTQ-
dc.description.abstractThis research aims to analyze Claude Cahun's novel 'Aveux Non Avenus' (1930), whose paradoxical character can be noticed in its title: unfounded confessions. The novel consists of a multiplicity of genres that make up the textual part, such as dreamlike accounts, dramatized dialogues and aphorisms, having its theme as Claude Cahun herself. A visual part, made up of photocollages, complements the veil/unveil game of the artist. It is hypothesized that the textual and visual resources used by the author are a way of creating a continuously reinvented multiform subject. These resources were analyzed from her dialogue with two genres: the autobiography and the self-portrait. The biography of the author and her entry into the literary life are presented. Autobiographical theories are discussed in order to verify the peculiarities of 'Aveux Non Avenus' in relation to the genre. Photocollages and the way Claude Cahun made use of this procedure are discussed. The self-portrait as a space of no definition generated from elements associated to multi-forms is analyzed. The artist positions herself as an object of perplexity, in constant metamorphosis, and in this process of self-invention she brings about a continuous subversion of her own representationpt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa tem como proposta analisar o livro 'Aveux non avenus' (1930), de Claude Cahun, cujo caráter paradoxal pode ser notado já a partir do título: são confissões improcedentes. O livro é composto por uma multiplicidade de gêneros que constituem a parte textual, tais como relatos oníricos, diálogos dramatizados e aforismos que possuem como tema a própria Claude Cahun. Uma parte visual, constituída por fotocolagens, complementa o jogo de velar / desvelar da artista. Partimos da hipótese que os recursos textuais e visuais utilizados pela autora são uma forma de criar um sujeito polimorfo, constantemente reinventado, recursos que foram analisados a partir de seu diálogo com dois gêneros: a autobiografia e o autorretrato. Apresentamos a biografia da autora e sua entrada na vida literária. Discutimos as teorias autobiográficas com o intuito de verificar as particularidades de Aveux non avenus com relação ao gênero. Discutimos a fotocolagem e a maneira pela qual Claude Cahun fizera uso desse procedimento. Analisamos o autorretrato como um espaço de indefinições gerado a partir de elementos associados ao polimorfismo. Em 'Aveux non avenus', a artista se coloca como objeto de perplexidade, em constante metamorfose, e nesse processo de autoinvenção procede a uma contínua subversão de sua própria representaçãopt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAutobiografiapt_BR
dc.subjectAutorretratopt_BR
dc.subjectClaude Cahunpt_BR
dc.subject.otherCahun, Claude , 1894-1954 Aveux non avenus Crítica e intepretaçãopt_BR
dc.subject.otherColagempt_BR
dc.subject.otherAutobiografiapt_BR
dc.subject.otherArte e literaturapt_BR
dc.subject.otherImagem na literaturapt_BR
dc.titleEntre o inconfessável e o indizível: autobiografia e autorretrato em Aveux non avenus, de Claude Cahunpt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
8_abril_entre_o_inconfess_vel_e_o_indiz_vel_tese_pdf.pdf4.11 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.