Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/ECAP-9U5J72
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Eliana Lourenco de Lima Reispt_BR
dc.contributor.referee1Ram Avraham Mandilpt_BR
dc.contributor.referee2Fábio de Souza Andradept_BR
dc.creatorCristiana Silva Mendes Cangussúpt_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T13:51:17Z-
dc.date.available2019-08-11T13:51:17Z-
dc.date.issued2015-02-27pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/ECAP-9U5J72-
dc.description.abstractThe objective of this thesis is to identify which procedures Beckett uses in his novel Molloy in order to deconstruct the realist novel and to reinvent it in a literary aesthetics based on the deconstruction of language itself. Written in 1947, this work marks a new direction in Beckett's writing, which is transformed into what he calls the 'literature of the unword', thus bringing the genre to a different, self-reflexive level. By questioning the authority of the narrator, Beckett turns the systematization of doubt into the subject matter of the narrative. We investigate the trajectory of the narrators and discuss their function in a narrative that where the plot and action are less important than the presentation of the progressive degradation of the first-person narrators. Among the considerations on crisis of the novel, we analyze the elements that the narrator uses to deconstruct language, such as repetition, bilingualism, and language games.pt_BR
dc.description.resumoO objetivo desta dissertação é identificar quais procedimentos Beckett usa em seu romance Molloy, a fim de desconstruir o romance realista e reinventá-lo em uma estética literária com base na desconstrução da própria linguagem. Escrito em 1947, esta obra marca uma nova direção na escrita de Beckett, que é transformada no que ele chama de 'literatura da despalavra', trazendo assim o gênero a um nível diferenciado e autorreflexivo. Ao questionar a autoridade do narrador, Beckett transforma a sistematização da dúvida no assunto central da narrativa. Investigamos a trajetória dos narradores e discutimos sua função em uma narrativa na qual o enredo e ação são menos importantes do que a apresentação da degradação progressiva dos narradores em primeira pessoa. Entre as considerações sobre a crise do romance, analisamos os elementos que o narrador usa para desconstruir a linguagem, como a repetição, o bilinguismo, e as brincadeiras linguísticas.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectBeckettpt_BR
dc.subject"Molloy"pt_BR
dc.subjectReinvenção do romancept_BR
dc.subject.otherBeckett, Samuel , 1906-1989 Molloy Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherNarrativa (Retórica)pt_BR
dc.subject.otherAnálise do discurso narrativopt_BR
dc.subject.otherModernismo (Literatura)pt_BR
dc.subject.otherLiteratura Estéticapt_BR
dc.titleSamuel Beckett e a "literatura da despalavra": a reinvenção do romance em Molloypt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta____o_completa_.pdf1.24 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.