Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/ECAP-9WEJYB
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Ana Maria Clark Perespt_BR
dc.contributor.advisor-co1Georg Ottept_BR
dc.contributor.referee1Maria Zilda Ferreira Curypt_BR
dc.contributor.referee2Mariangela de Andrade Paraizopt_BR
dc.contributor.referee3Roniere Silva Menezespt_BR
dc.contributor.referee4Maria Ângela de Araújo Resendept_BR
dc.creatorMargarida Maria Alacoque Chaves de Sousapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T10:35:08Z-
dc.date.available2019-08-13T10:35:08Z-
dc.date.issued2015-05-08pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/ECAP-9WEJYB-
dc.description.abstractThis paper presents a constellation reading of the work of Chico Buarque, having as theoretical framework the texts of Walter Benjamin, especially the Theses on the Philosophy of History, in the attempt to stablish the new images of women that were included in his already extensive gallery of female profiles, mostly the ones that have been created since the 1990s. The hypothesis is that Chico Buarque, as the ragpicker of Baudelaire, quoted by Benjamin, gathers, compares, and sews remains of characters of our cultural universe (canonical characters of literature and MPB songs) in order to build a mosaic of his most recent female figurations. This method leads to fragmented, complex, and multifaceted characters, that move away from the stereotypes which commonly stigmatized woman with closed, idealized, and oppressive imagespt_BR
dc.description.resumoEste trabalho apresenta uma leitura constelar da obra de Chico Buarque, tendo como arcabouço teórico os escritos de Walter Benjamin, principalmente as 'Teses sobre o conceito de história', em busca de novas figurações da mulher que passaram a compor, principalmente a partir da década de 1990, a sua já vasta galeria de perfis femininos. A hipótese é a de que Chico Buarque recolhe, compara e emenda restos de personagens de nosso universo cultural (personagens canônicas da literatura e das canções da MPB) para construir à semelhança de um mosaico suas figurações femininas mais recentes. Tal 'método de montagem' dá origem a personagens fragmentárias, complexas e multifacetadas que se distanciam dos estereótipos que, comumente, estigmatizaram a mulher por meio de imagens fechadas, idealizadas e opressoraspt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectconstelaçõespt_BR
dc.subjectChico Buarquept_BR
dc.subjectpersonagens femininaspt_BR
dc.subjectWalter Benjaminpt_BR
dc.subject.otherFicção brasileirapt_BR
dc.subject.otherBuarque, Chico , 1944- Personagens Mulherespt_BR
dc.subject.otherMulheres na literaturapt_BR
dc.subject.otherBenjamin, Walter , 1892-1940 Sobre o conceito de história Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherBuarque, Chico , 1944- Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.titleCatando a poesia derramada no chão: constelações femininas na obra de Chico Buarquept_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese_pronta_cd.pdf2.16 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.