Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/ECAP-9WJQXR
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Luiz Fernando Ferreira Sapt_BR
dc.contributor.referee1Sergio Luiz Prado Belleipt_BR
dc.contributor.referee2Thomas La Borie Burnspt_BR
dc.contributor.referee3Marcelo Pen Parreirapt_BR
dc.contributor.referee4John Carlos Rowept_BR
dc.creatorGeraldo Magela Caffaropt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T08:30:35Z-
dc.date.available2019-08-14T08:30:35Z-
dc.date.issued2015-05-15pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/ECAP-9WJQXR-
dc.description.abstractThis Dissertation examines self-fashioning processes in prefaces and introductions by Nathaniel Hawthorne, Charles Dickens, and Henry James. The general argument is that in these texts authorial identity is constructed through spatial metaphors and authorial figures of ideological and cultural resonance. The readings proposed connect these spatial metaphors and authorial figures - organized according to the groups 'house,' 'world,' and 'theater' - to the specific historical context and to ideologies circulating in the nineteenth-century. The main theoretical perspectives that support these readings are genre criticism, Greenblattian new historicism, and literary history. Greenblatt's concept of 'self-fashioning', in particular, constitutes an important operative device that enables the perception of authorship as a category that blurs the boundaries between social life and 'performance' (or between the 'authorial' and the 'actorial' modes). The authors studied appear, in this light, both as biographical subjects and participants in a 'theatre of images;' and the prefaces that 'house' these authors gain renewed interest for their historical relevance and imaginative quality.pt_BR
dc.description.resumoEsta tese examina processos de auto-modelamento em prefácios e introduções de Nathaniel Hawthorne, Charles Dickens e Henry James. O argumento geral é o de que a identidade autoral nesses textos é construída por meio de metáforas espaciais e figuras autorais de ressonância ideológica e cultural. As leituras propostas ligam essas metáforas espaciais e figuras autorais - organizadas de acordo com os grupos'casa', 'mundo' e 'teatro' -ao contexto histórico específico e às ideologias em circulação no século XIX. As principais perspectivas teóricas que apóiam essas leituras são a crítica dos gêneros literários, o novo historicismo greenblattiano, e a história literária. O conceito de auto-modelamento de Greenblatt, em particular, constitui um importante dispositivo de análise que viabiliza a percepção da autoria como uma categoria que confunde as fronteiras entre vida social e 'performance', (ou entre os modos 'autoral' e 'performativo'). Os autores estudados aparecem, sob essa luz, como sujeitos biográficos e partícipes de um 'teatro de imagens'; e os prefácios que 'abrigam' esse autores ganham interesse renovado por sua relevância histórica e qualidade imaginativa.pt_BR
dc.languageInglêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAuto-modelamentopt_BR
dc.subjectEspaçopt_BR
dc.subjectFiguraçãopt_BR
dc.subjectDickenspt_BR
dc.subjectJamespt_BR
dc.subjectPrefáciopt_BR
dc.subjectHawthornept_BR
dc.subject.otherPrefáciospt_BR
dc.subject.otherDickens, Charles , 1812-1870 Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherLiteratura História e críticapt_BR
dc.subject.otherHawthorne, Nathaniel , 1804-1864 Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherCríticapt_BR
dc.subject.otherHenry, James , 1843-1916 Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.titleThe house, the world, and the theatre: self-fashioning and authorial spaces in the prefaces of Hawthorne, Dickens, and Jamespt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dissertation_gmcaffaro.pdf1.42 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.