Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/ECAP-9WVG5X
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Constancia Lima Duartept_BR
dc.contributor.referee1Elisa Maria Amorim Vieirapt_BR
dc.contributor.referee2Maria Inês de Moraes Marrecopt_BR
dc.creatorJoyce Glenda Barros Amorimpt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T02:54:03Z-
dc.date.available2019-08-10T02:54:03Z-
dc.date.issued2015-05-25pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/ECAP-9WVG5X-
dc.description.abstractThe research object of the dissertation is the articulation between three recurrent aspects of Nélida Piñon' short story literary work: Love, Power and Violence. We've analyzed the following narratives: 'Fraternidade' and 'A moça e seu fruto, from 'Tempo das frutas' (1966); 'Colheita', 'Sangue esclarecido' and 'Luz', from 'Sala de armas' (1973); as well as 'O Jardim das Oliveiras' and 'O revólver da paixão', from O calor das coisas (1980). In order to analyze those literary works, we refer to concepts developed by Erich Fromm, Gérard Lebrun, Roland Barthes, Heleieth Saffioti, Nilo Odalia, Denis de Rougemont, R. Howard Bloch, Francesco Alberoni, Marcel Conche, Karl Erich Schollhammer, Márcio Seligmann-Silva, Maria Rita Kehl, Jaime Ginzburg, and others. It was possible to state that, in the selected short stories, there's a suggestion of love (or its absence and negation) as a form of power. A form of dominance of others, in order to influence their behavior. It was also noticed that power establishes itself through forms of punishment and psychological and/or physical violence. This occurs especially due to the characters' psychopathologies, in which they take pleasure dominating and/or harassing other human beings, and, by doing so, (re)claim their own identities.pt_BR
dc.description.resumoEsta dissertação tem como objeto de estudo a articulação entre três aspectos recorrentes na obra contística de Nélida Piñon, que são o amor, o poder e a violência. Para analisar as narrativas 'Fraternidade' e 'A moça e seu fruto' - do livro 'Tempo das frutas' (1966) -, 'Colheita', 'Sangue esclarecido' e 'Luz' - de 'Sala de armas' (1973) -, bem como 'O Jardim das Oliveiras' e 'O revólver da paixão' - de O calor das coisas (1980) -, foram tomados por base conceitos de Erich Fromm, Gérard Lebrun, Roland Barthes, Heleieth Saffioti, Nilo Odalia, Denis de Rougemont, R. Howard Bloch, Francesco Alberoni, Marcel Conche, Karl Erich Schollhammer, Márcio Seligmann-Silva, Maria Rita Kehl, Jaime Ginzburg, dentre outros. Nos contos selecionados, constata-se que há a sugestão de que o amor (ou sua ausência e negação) é uma forma de poder, de domínio sobre o outro, de influenciar comportamentos. Constata-se, ainda, que o poder se instaura por meio de formas de punição e violência (psíquica e/ou física), o que ocorre principalmente devido a psicopatologias nas quais os personagens sentem prazer em dominar e/ou agredir outros seres humanos, (re)afirmando suas identidades ao fazê-lopt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectNélida Piñonpt_BR
dc.subjectcontospt_BR
dc.subject.otherPiñon, Nélida , 1938- Sala de armas Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherPiñon, Nélida , 1938- Calor das coisas Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherViolencia na literaturapt_BR
dc.subject.otherAmor na literaturapt_BR
dc.subject.otherPiñon, Nélida , 1938- Tempo das frutas Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherPoder (Ciências sociais) na literaturapt_BR
dc.subject.otherContos brasileiros História e críticapt_BR
dc.titleAmor, poder e violência em contos de Nélida Piñonpt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_joyce_amorim.pdf909.49 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.