Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/ECAP-A6KNXA
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Romulo Monte Altopt_BR
dc.contributor.referee1Roberto Alexandre do Carmo Saidpt_BR
dc.contributor.referee2Silvina Liliana Carrizopt_BR
dc.creatorVeronica Gomes Olegario Leitept_BR
dc.date.accessioned2019-08-09T17:56:42Z-
dc.date.available2019-08-09T17:56:42Z-
dc.date.issued2016-01-27pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/ECAP-A6KNXA-
dc.description.abstractThis thesis focuses on the analysis of four native romances of Peru's intern conflict (1980 - 2000). It attempts to demonstrate that there are two narrative groups pleading for space in the representation among the memories during this period. The first group contemplates Rosa Cuchillo, 1996, by Óscar Colchado Lucio and Adiós Ayacucho, 1996, by Julio Ortega; the second beholds La Hora Azul, 2005, by Alonso Cueto, and Abril Rojo, 2006, by Santiago Roncagliolo. The greatest distinction between these two groups lies upon the perspective adopted at the moment of representing the conflict. Besides that, it also lies upon the assumed reader in which the literary piece aims to. The used theoretical reference presents a list of texts conveyed from the studies of the literary memory to the use of testimony. Aside from the discussions surrounding the narrative, it also identifies among other kinds of Peruvian arts, the violence presented.pt_BR
dc.description.resumoEsta dissertação está centrada na análise de quatro romances oriundos do conflito armado interno do Perú (1980-2000). Procura demonstrar que existem dois grupos narrativos em disputa pelo espaço de representação das memórias desse período. Os representantes do primeiro grupo são Rosa Cuchillo, 1996, de Óscar Colchado Lucio e Adiós Ayacucho, 1986, de Julio Ortega; e do segundo, La hora azul, 2005, de Alonso Cueto e Abril Rojo, 2006, de Santiago Roncagliolo. A maior distinção entre esses grupos se dá em relação à perspectiva adotada no momento de representar o conflito e ao suposto leitor a que cada obra se dirige. O aparato teórico utilizado apresenta um histórico de textos provindos de estudos da memória da literatura, até chegar à conceituação e utilização do testemunho. Além das discussões acerca da narrativa, também identifica-se a forma com que essa violência foi representada nas demais artes peruanas.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectmemóriapt_BR
dc.subjectviolênciapt_BR
dc.subjectPerupt_BR
dc.subject.otherCueto, Alonso , 1954- Hora azul Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherFicção peruana História e críticapt_BR
dc.subject.otherColchado Lucio, Óscar , 1947- Rosa Cuchillo Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherOrtega, Julio , 1942- Adiós Ayacucho Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherRoncagliolo, Santiago Abril rojo Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherMemória na literaturapt_BR
dc.titleMemória e violência: o conflito armado do Peru sob a ótica da literaturapt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_ver_nica_gomes_2016.pdf1.9 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.