Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/ECIC-8J3Q4S
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Maria Aparecida Mourapt_BR
dc.contributor.referee1Telma Sueli Pinto Johnsonpt_BR
dc.contributor.referee2Eduardo Antonio de Jesuspt_BR
dc.contributor.referee3Geane Carvalho Alzamorapt_BR
dc.contributor.referee4Maria Guiomar da Cunha Frotapt_BR
dc.contributor.referee5Marta Macedo Kerr Pinheiropt_BR
dc.creatorJoana Ziller de Araujo Josephsonpt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T01:50:27Z-
dc.date.available2019-08-12T01:50:27Z-
dc.date.issued2011-04-15pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/ECIC-8J3Q4S-
dc.description.abstractThis research arises from the problematization of information quality recognition by members of publication instances and access to content on produsage environments. From a semiotic perspective, it addresses the triple role gained by the user with the availability of possibilities that are typical of digital contexts: in addition to accessing information selected by others, the user also selects the information retrieved from online environments and becomes a potential source of information, producing and mediating content. Thus, the user frequently approaches the dynamics of appropriation, modification and republishing of information, adopting a behavior that we call anthropophagic. The research aimed at analyzing how produsage and information quality influence each other outlining the logics of publication, sharing and access to the content made available in blogs and on YouTube. Among the results, we highlighted the specificities of information quality recognition by the producers who publish and access such sites, emphasizing the importance of relational aspects, the convergence of formats, the multiplicity of actors as well as the perception of a double enunciation of the contents that are appropriated and republished by bloggers and owners of YouTube channels who add their own marks, in a process which is typically curatorial, without omitting the influences of tools and platforms adopted for publishing and used for elaborating content as well as for making sites viable as professional spaces.pt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa nasce da problematização do reconhecimento da qualidade da informação por componentes das instâncias de publicação e acesso a conteúdos em ambientes de produsage. A partir de uma perspectiva semiótica, aborda o papel triplo que o usuário passa a assumir com a disponibilização de possibilidades típicas dos contextos digitais: além de acessar informações selecionadas por outrem, também lida com seleção da informação recuperada em ambientes on-line e torna-se uma potencial fonte de informações, produzindo e mediando conteúdos. Assim, frequentemente, se aproxima de dinâmicas de apropriação, alteração e republicação de informações, num comportamento que chamamos de antropofágico. A pesquisa teve como objetivo analisar de que maneira a produsage e a qualidade da informação influenciam-se mutuamente, delineando as lógicas de publicação, compartilhamento e acesso ao conteúdo disponibilizado em blogs e no YouTube. Dentre os resultados, destacamos a especificidade do reconhecimento da qualidade da informação por parte dos produsers que publicam e acessam tais sites, valorizando os aspectos relacionais, a convergência de formatos, a multiplicidade de atores; a percepção de uma dupla enunciação de conteúdos, apropriados e republicados por blogueiros e proprietários de canais com marcas próprias típicas do processo de curadoria; e as influências das ferramentas e plataformas adotadas na publicação tanto no que tange à elaboração do conteúdo, quanto à própria viabilidade dos sites como espaços profissionais.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectBlogspt_BR
dc.subjectSemióticapt_BR
dc.subjectQualidade da informaçãopt_BR
dc.subjectProdusagept_BR
dc.subjectYouTubept_BR
dc.subject.otherUsuários de Internetpt_BR
dc.subject.otherCiência da informaçãopt_BR
dc.subject.otherSemióticapt_BR
dc.subject.otherInternet (Rede de computação)pt_BR
dc.subject.otherProdusagept_BR
dc.titleQualidade da informação e produsage: semiótica, informação e o usuário antropofágicopt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese_joana_ziller.pdf5.24 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.