Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/ECID-7NXHAM
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Ligia Maria Moreira Dumontpt_BR
dc.contributor.referee1Carlos Alberto Avila Araujopt_BR
dc.contributor.referee2Elton Antunespt_BR
dc.creatorRodrigo Marcio Cardoso Borgespt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T11:52:49Z-
dc.date.available2019-08-14T11:52:49Z-
dc.date.issued2008-09-25pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/ECID-7NXHAM-
dc.description.abstractThe aim was to identify, understand and analyze the processes of selection of information and news production of the CBN radio station in Belo Horizonte, which is the object of research. It has intended to verify if these processes could incite a relative homogenization of the broadcast information. The research discusses if the virtual environments of big agencies of journalistic information have primacy compared with formal sources such as public organs, personal sources used by reporters and participation from listeners. This main line of research was complemented by the analysis of the use of information sources available on the Internet, with the purpose of verifying if the sources accessed by journalists are mostly the same. The following methodological tools were used in qualitative approach: case study, participant observation, semi-structured interview with the journalism manager of the radio station and discourse analysis. The research hasdemonstrated that the great amount of information provided by the public relations departments of public organs contribute to the homogenization of information. The participant observation has also revealed that the journalist tends to search for familiar sources, provided with credibility.pt_BR
dc.description.resumoOs objetivos foram identificar, compreender e analisar os processos de seleção da informação e produção de notícias, tendo-se como objeto de pesquisa a rádio CBN de Belo Horizonte. Pretendia-se verificar se tais processos poderiam provocar uma relativa homogeneização das informações veiculadas. A pesquisa discutiu se os ambientes virtuais das grandes agências de informação jornalística têm primazia emdetrimento das fontes formais, como órgãos públicos, fontes pessoais, utilizadas pelos repórteres, e participação de ouvintes. Essa linha mestra foi complementada pela análise da utilização das fontes de informação disponíveis na Internet, com o objetivo de verificar se as fontes acessadas pelos jornalistas são, quase sempre, as mesmas. As seguintes ferramentas metodológicas foram utilizadas, em abordagemqualitativa: estudo de caso, observação participante, entrevista parcialmente estruturada com o gerente de jornalismo da emissora e análise do discurso. A pesquisa demonstrou que o alto número de informações provenientes de assessorias de comunicação de órgãos públicos contribui para a homogeneização da informação. A observação participante também revelou que o jornalista tende a procurar fontes conhecidas, dotadas de credibilidade.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectHomogeneização da informaçãopt_BR
dc.subjectRádiopt_BR
dc.subjectAnálise do discursopt_BR
dc.subjectInformação e Comunicaçãopt_BR
dc.subject.otherFontes de informaçãopt_BR
dc.subject.otherAnálise do discursopt_BR
dc.subject.otherCiência da informaçãopt_BR
dc.subject.otherComunicaçãopt_BR
dc.subject.otherJornalismopt_BR
dc.titleO dialogismo na construção do discurso radiofônico: análise das tendências de massificação e diversificação da informação produzida na rádio CBN de Belo Horizontept_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
projeto_rodrigo_borges___vers_o_final_41_final.pdf431.54 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.