Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/ECJS-7X4H2X
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Antonio Leite Alves Radicchipt_BR
dc.contributor.referee1Paulo Sergio Carneiro Mirandapt_BR
dc.contributor.referee2Clarice Marcolinopt_BR
dc.creatorEmanuel Vitor Guimaraespt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T21:12:08Z-
dc.date.available2019-08-10T21:12:08Z-
dc.date.issued2004-04-14pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/ECJS-7X4H2X-
dc.description.abstractThe availability of physicians with an adequate profile is very important for the improvement of Family Health strategy. The objective of this research was to comprehend how a discipline of medical graduation of Minas Gerais Medical Sciences School, the Rural Internship, in which the students develop their activities integrated with the Family Health Program (PSF), may influence the formation of the students, especially in the preparation to be acting in the PSF team after their graduation. A qualitative methodology was used, and the data collection was carried out through semi-structured interviews with the students in the end of the period of learning of the discipline. The analysis of the results showed an adequate involvement of the students with the activities of the PSF teams and the development of knowledge, attitudes and skills in common with the attributions defined to the physician in the PSF. The researchconcludes that the Rural Internship has a favorable influence upon the formation of the students and, within its limits, contributes to make them more prepared to perform in the PSF, makes considerations on how to improve the discipline and the medical graduation in the School, and about the importance of the advance of both in the integration with the PSF and with the Unified Health System (SUS).pt_BR
dc.description.resumoA disponibilidade de profissionais médicos com um perfil adequado é de grande importância para fazer avançar a estratégia da Saúde da Família. O objetivo desta pesquisa foi compreender como uma disciplina da graduação médica da Faculdade de Ciências Médicas deMinas Gerais, o Internato Rural, na qual os alunos atuam de forma integrada com o Programa de Saúde da Família (PSF), influencia a formação dos alunos, especialmente no preparo para atuar na equipe de PSF ao se graduarem. Utilizou-se metodologia qualitativa e a coleta de dados foi realizada através de entrevistas semi-estruturadas com os alunos, ao final do período letivo da disciplina. A análise dos resultados mostrou um envolvimento adequado dos alunos com as atividades das equipes de PSF e o desenvolvimento de conhecimentos, atitudes ehabilidades em comum com as atribuições definidas para o profissional médico do PSF. A pesquisa conclui que o Internato Rural influencia favoravelmente a formação dos alunos e, dentro de seus limites, contribui para torná-los mais preparados para atuarem no PSF; fazconsiderações para aprimorar a disciplina e a graduação médica da Faculdade, e sobre a importância destas avançarem na integração com o PSF e o Sistema Único de Saúde (SUS).pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectSaúde públicapt_BR
dc.subject.otherInternatospt_BR
dc.subject.otherEducação medicapt_BR
dc.subject.otherSistema Único de Saúdept_BR
dc.subject.otherInternato e residênciapt_BR
dc.subject.otherServiços de integração docente-assistencialpt_BR
dc.subject.otherMedicina Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherAtenção primária à saúdept_BR
dc.subject.otherSaúde da famíliapt_BR
dc.subject.otherSaúde Públicapt_BR
dc.subject.otherMedicina Ensino profissionalpt_BR
dc.subject.otherPrograma Saúde da Famíliapt_BR
dc.subject.otherPromoção da saúdept_BR
dc.titleO Internato Rural e a formação do profissional médico para o Programade Saúde da Famíliapt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
emanuel_vitor_guimar_es.pdf725.64 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.