Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/EMLE-72ZH3K
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Allan Claudius Queiroz Barbosapt_BR
dc.contributor.referee1Alexandre de Padua Carrieript_BR
dc.contributor.referee2Claudia Cristina Bitencourtpt_BR
dc.contributor.referee3Talita Ribeiro da Luzpt_BR
dc.contributor.referee4Moema Miranda de Siqueirapt_BR
dc.creatorSimone Costa Nunespt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T03:44:37Z-
dc.date.available2019-08-12T03:44:37Z-
dc.date.issued2007-04-25pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/EMLE-72ZH3K-
dc.description.abstractRecent proposals for change in national education, in keeping with International tendencies in Education in the XXI Century have been incorporating the notion of competencies as the curricular organization and pedagogical projet guide at all levels of education in the conuntry.Bearing this scenario in mind, a study regarding the insertion of that Notion in undergraduate Administration courses has been proposed with the intent of contributing thought regarding the construction of competencies in higher education. It deals with qualitative research based on multiple case studies in 12 institutions of higher Educationlocated in Belo Horizonte, Minas Gerais. The results point out that there is a tendency to adopt a model of transmission of knowledge in detriment of the construction of competencies. Beside this, a proposal for articulating competencies through the practice of teaching was not evidenced. In this sense, Pedagogy does not direct the courses under study, there not having been observed a systematized and articulate direction among all the elements making up the teaching and learning process.pt_BR
dc.description.resumoAs recentes propostas de mudanças na educação nacional, que acompanham tendências internacionais da Educação para o século XXI, vêm incorporando a noção de competências como norteadora da organização curricular e dos projetos pedagógicos em todos os níveis da educação no País. Tendo em vista esse cenário, propõe-se um estudo acerca da inserção dessa noção em cursos de graduação em Administração, com o intuito de contribuir com as reflexões acerca da formação de competências no ensino superior. Trata-se de uma pesquisa qualitativa, baseada em estudos de casos múltiplos, em 12 Instituições de Educação Superior localizadas em Belo Horizonte, Minas Gerais. Os resultados apontam que há uma tendência à adoção do modelo de transmissão de conhecimentos em detrimento da formação de competências. Além disso, não se verificou a existência de uma proposta capaz de articular as competências a serem desenvolvidas com a prática docente. Nesse sentido, a Pedagogia das Competências não norteia os cursos investigados, não tendo sido observada uma orientação sistematizada e articulada entre todos os elementos que compõem o processo de ensinoaprendizagem.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação superiorpt_BR
dc.subjectGraduação em Administraçãopt_BR
dc.subjectCompetênciaspt_BR
dc.subject.otherAdministraçãopt_BR
dc.titleA inserção da noção de competências em cursos de graduação em Administração: O Discurso e a Prática em Instituições de Educação Superior Localizadas em Belo Horizonte; Minas Geraispt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese_simone_costa_nunes.pdf1.37 MBAdobe PDFView/Open
arquivo_tese_completa_simone_costa.pdf1.37 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.