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dc.contributor.advisor1Mirella Moura Moropt_BR
dc.contributor.referee1Alberto Henrique Frade Laenderpt_BR
dc.contributor.referee2Clodoveu Augusto Davis Juniorpt_BR
dc.creatorMichele Amaral Brand?opt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T05:35:55Z-
dc.date.available2019-08-12T05:35:55Z-
dc.date.issued2013-03-15pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/ESBF-97GP4X-
dc.description.abstractSocial network analysis (SNA) has been explored in many contexts with different goals. Here, we use concepts from SNA for recommending collaborations in academic networks. As a recent work shows that research groups with well connected academic networks tend to be more prolific, recommending collaborations is essential for increasing a group's connections, then boosting the group research as a collateral advantage.Therefore, we propose two metrics for recommending new collaborations or intensification of existing ones. Each metric considers a social principle (homophily and proximity) that is relevant within the academic context. Another relevant problem is how to analyze the quality of the resulting recommendations. Hence, we also propose new algorithms for evaluating the recommendations based on social concepts (novelty, diversity and coverage) that have never been used for such a goal. Overall, our experimental evaluation on real datasets shows that using our new metrics improves the quality of the recommendations when compared to the state-of-the-art. Finally, we analyze the properties of the academic networks used in the experimentation. It contributes to understand the results of the recommendations metrics.pt_BR
dc.description.resumoAnálise de redes sociais (ARS) tem sido realizada em muitos contextos com diferentes objetivos. Neste trabalho, usamos conceitos de ARS para recomendar colaborações em redes sociais acadêmicas.Como um trabalho recente mostra que grupos de pesquisa com uma rede acadêmica bem conectada tendem a ser mais produtivos, recomendar colaborações é essencial para aumentar as conexões em um grupo, e como consequência, aumentar a produtividade do grupo de pesquisa.Assim, nós propomos duas métricas para recomendar novas colaborações ou intensificação das já existentes.Outro problema relevante é como analisar a qualidade das recomendações. Dessa forma, propomos novos algoritmos para avaliar as recomendações baseando-se em conceitos sociais (novidade, diversidade e cobertura) que nunca foram utilizados para tal objetivo.Nossa avaliação experimental em bancos de dados reais mostra que nossas novas métricas melhoram a qualidade das recomendações quando comparadas ao estado-da-arte.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectpredição de linkspt_BR
dc.subjectSistemas de recomendaçãopt_BR
dc.subjectRedes Sociaispt_BR
dc.subject.otherSistemas de recomendaçãopt_BR
dc.subject.otherComputaçãopt_BR
dc.subject.otherRedes de relações sociaispt_BR
dc.titleUtilização de semântica das relações para recomendar colaborações em redes sociais acadêmicaspt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
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