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dc.contributor.advisor1Alberto Henrique Frade Laenderpt_BR
dc.contributor.advisor-co1Adriano César Machado Pereirapt_BR
dc.contributor.referee1Aureliano Angel Bressanpt_BR
dc.contributor.referee2Fabricio Benevenuto de Souzapt_BR
dc.contributor.referee3Adriano César Machado Pereirapt_BR
dc.creatorHugo Silva Santospt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T15:05:22Z-
dc.date.available2019-08-10T15:05:22Z-
dc.date.issued2016-04-06pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/ESBF-AFWLG6-
dc.description.abstractIn this dissertation, we present a study of the Brazilian stock exchange market based on a large characterization and analysis of Twitter data. In our analysis, we show that events and news about the stock market are capable of generating peaks of postings by Twitter users and that the frequency of posts follows the starting of the exchange trading day and maintains for about three hours after the stock market closing hour. Moreover, based on a survey conducted with a specific niche of Twitter users, we have been able to estimate that 0.5\% of those users have some knowledge of the Brazilian stock market and are mostly individual investors interested in posting and consuming news about this market, having 45\% of them used Twitter as a source for investment decisions. Finally, we have observed that the total number of orders and the financial volume are positively correlated for 66\% of the stocks mentioned on Twitter, whereas the oscillation and maximum oscillation dimensions present no correlation. In particular, we have found that 82\% of the URLs shared in the network are news and that these links are highly replicated, being only 18.2\% of them unique. In addition, we have measuredtheir exposure time on Twitter and shown that it varies from 0,9 to 43,4 hours. In general, this study provides a base of behavioral patterns, both related to the Twitter and the stock exchange, to develop social indicators to support decision.pt_BR
dc.description.resumoNesta dissertação, apresentamos um estudo do mercado brasileiro de ações baseado em uma ampla caracterização e análise de dados do Twitter e ações do IBOVESPA. Nele mostramos que os eventos e as notícias sobre o mercado de ações são capazes de gerar picos de publicação pelos usuários do Twitter. Além disso, com base em uma pesquisa realizada com um nicho de usuários, fomos capazes de estimar os usuários que têm algum conhecimento do mercado de ações e são investidores individuais interessados em notícias, sendo que parte deles usaram o Twitter para decisões de investimento. Observamos também que o número total de ordens e o volume financeiro das ações são positivamente correlacionados para 66% das ações mencionadas no Twitter. Em particular, encontramos que 82% das URLs compartilhadas na rede são de notícias. Em resumo, este estudo fornece uma base de padrões comportamentais, tanto no Twitter como na bolsa de valores, para a elaboração de indicadores sociais de apoio à decisão.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectMercado Brasileiro de Açõespt_BR
dc.subjectWebpt_BR
dc.subjectTwitterpt_BR
dc.subjectCaracterização de Dadospt_BR
dc.subjectMídias Sociaispt_BR
dc.subject.otherBolsa de valorespt_BR
dc.subject.otherComputaçãopt_BR
dc.subject.otherRedes sociais on-linept_BR
dc.subject.otherTwitterpt_BR
dc.titleUm estudo sobre o mercado brasileiro de ações a partir de dados do twitterpt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
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