Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/ESBF-BAGP2N
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Adriano Alonso Velosopt_BR
dc.contributor.referee1Leandro Balby Marinhopt_BR
dc.contributor.referee2Marco Antonio Pinheiro de Cristopt_BR
dc.contributor.referee3Rodrygo Luis Teodoro Santospt_BR
dc.contributor.referee4Wagner Meira Juniorpt_BR
dc.creatorMariane Moreira de Souzapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T11:55:00Z-
dc.date.available2019-08-11T11:55:00Z-
dc.date.issued2018-02-08pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/ESBF-BAGP2N-
dc.description.abstractOnline social networks, such as Facebook and Instagram, are becoming major sources of clothing inspiration. The problem, in this case, is that a substantial time is generally spent searching for specific looks. In this thesis we tackle the problem of searching of looks by using a content-based retrieval approach - given a query image, we find images with similar meanings in a large database of images posted in online social networks. First, we approximate the meaning of a look, through the pieces of clothes that composes it, using a CNN for representation learning and classification. Then, we apply a ranking function in order to sort the images, considering their relevance to the query. Besides, in order to improve the results of the search, according to the user's needs, we produce a new ranking function, considering the balancing of two non-compromise key aspects in fashion retrieval, i.e. visual identity and fashionability. In this balanced search, the user is able to prioritize the similarity of candidate images or their popularity in terms of fashion. Our results show the improvement of the state-of-the-art in fashion retrieval and also show it is possible to build the balanced rank with a little loss in NDCG. The results also show the impact of culture and lifestyle in different countries, making it necessary that the rank is composed with posts related to the same location of user's.pt_BR
dc.description.resumoRedes sociais online, tais como Facebook and Instagram, tem se s tornado grandes fontes de inspiração de moda. O problema, neste caso, é o tempo, geralmente gasto, na busca de looks de moda específicos. Nesta tese nós atacamos o problema de busca de looks usando uma abordagem de recuperação baseada em conteúdo - dada uma imagem de consulta, encontramos imagens com o mesmo significado, dentre várias imagens de um grande banco de dados de redes sociais. Primeiro, nós aproximamos o significado de um look através das suas peças de roupa, usando uma rede de convolução para o aprendizado de representação e classificação. Então, aplicamos uma função de ranking para ordenar as imagens, considerando sua relevância com relação à imagem de consulta. Além disso, procurando melhorar os resultados da busca, de acordo com as reais necessidades do usuário, nós produzimos uma nova função de ranking, considerando o balanceamento de dois aspectos chave em recuperação de moda, i. e. identidade visual e popularidade de moda. Nesta busca balanceada, o usuário pode priorizar os resultados segundo a similaridade das imagens candidatas ao seu estilo visual ou a popularidade das mesmas em termos de moda. Nossos resultados mostram uma melhoria no estado da arte em recuperação de moda e também mostra que é possível construir o rank balanceado com uma perda mínima no NDCG. Os resultados também mostram o impacto da cultura e estilo de vida em diferentes países na escolha dos looks, tornando necessário que o rank seja composto por imagens postadas na mesma localização do usuário.pt_BR
dc.languageInglêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCNNpt_BR
dc.subjectfashion retrievalpt_BR
dc.subjectvisual searchpt_BR
dc.subjectCBIRpt_BR
dc.subjectfashionabilitypt_BR
dc.subjectfashion applicationspt_BR
dc.subject.otherRecuperação da informaçãopt_BR
dc.subject.otherRedes sociais on-line modapt_BR
dc.subject.otherComputaçãopt_BR
dc.subject.otherBanco de dados Imagenspt_BR
dc.titleFashion retrieval in a semantic space: Balancing identity and fashionabilitypt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
marianemoreirasouza.pdf3.35 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.