Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/FAEC-83UNJF
Type: | Dissertação de Mestrado |
Title: | A saúde entre o trabalho e a vida: uma análise referenciada nas abordagens ergonômicas e ergológicas da atividade |
Authors: | Angelita Antonia dos Santos |
First Advisor: | Daisy Moreira Cunha |
First Referee: | Ines Assuncao de Castro Teixeira |
Second Referee: | Alysson Rodrigo Fonseca |
Abstract: | Este trabalho objetivou compreender a dinâmica relação entre trabalho docente e saúde. O estudo foi realizado com professoras do Ensino Fundamental em uma escola da Rede Municipal de Divinópolis/MG que, no período inicial desta pesquisa, apresentou um índice elevado de afastamento de professores por motivo de saúde, em relação às outras escolas da rede. A escolha foi pela pesquisa qualitativa, com interlocução com a pesquisa quantitativa. Os Referenciais metodológicos da Ergonomia da Atividade e da Ergologia forneceram ferramentas importantes para um olhar diferenciado à atividade situada das docentes. Os resultados da pesquisa apontaram para a sobrecarga do trabalho (termo utilizado pelas professoras), para falta de autonomia do grupo de professoras e para as deficiências e limitações do Projeto-Politico-Pedagógico da Escola Aberta de Divinópolis. Evidenciou-se, nesse estudo que o trabalho é dialético (nunca neutro em relação a vida e a saúde dos trabalhadores) e a saúde a capacidade de instaurar novas normas frente as situações novas. Nessa relação dinâmica entre trabalho e saúde sempre existirão sujeitos que individualmente ou na coletividade, serão capazes de se defenderem da nocividade do trabalho. São sujeitos que conseguem se valer do trabalho para sua auto-realização, concebem-no como fonte de prazer e utilizam-no para transformar e construir identidades. |
Abstract: | This work aimed to understand the dynamic relation between teaching work and health.The study was carried out by teachers of the basic teaching in a school of the net municipal of Divinópolis/MG, who in the initial period of this inquiry presented a rate lifted up of teachers'removal because of health, regarding other schools of the net. The choice was for the qualitative inquiry, with interphrase with the inquiry quantitative. The referential systems methodology of the Ergonomics of the Activity and of the Ergologia they supplied importanttools for a glance differentiated to the situated activity of teachers. The results of the inquiry pointed to the overload of the work (term used by the teachers), for lack of autonomy of the group of teachers and for the deficiencies and limitations of the Project Pedagogic Politicianof the Open School of Divinópolis. One showed up in this study that the work is dialectic (never neuter regarding life and to health of the workers) and the health to capacity of they set new standards front up new situations. In this dynamic relation between work and health therewill always be subjects that individually or collectively, will be able to be defended of the harmfulness of the work. They are subject what are managed to be worth of the work for his auto-realization, they conceive it like fountain of pleasure and use it to transform and to build identities. |
Subject: | Saúde e trabalho Professores Aspectos sociais Educação |
language: | Português |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
Rights: | Acesso Aberto |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/FAEC-83UNJF |
Issue Date: | 26-Nov-2008 |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
elementos_3_5_.pdf | 88.18 kB | Adobe PDF | View/Open | |
vers_o_final_5.pdf | 5.18 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.