Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/FAEC-84NNC6
Type: Tese de Doutorado
Title: A circulação da linguagem musical: o caso da Fundação de Educação Artística (FEA-MG)
Authors: Guilherme Paoliello
First Advisor: Maria Aparecida Paiva S dos Santos
First Referee: João Luis Cardoso Tápias Ceccantini
Second Referee: Eliane Marta Santos Teixeira Lopes
Third Referee: Magdah Becker Soares
metadata.dc.contributor.referee4: Ana Claudia de Assis
Abstract: Este trabalho tem como objetivo discutir a circulação da linguagem musical. Trata-se de um estudo de caso que, numa perspectiva histórica, investiga quarenta e quatro anos de atuação da Fundação de Educação Artística (FEA), escola livre de música, no meio cultural da cidade de Belo Horizonte. Para isso, recorreu-se a entrevistas com sujeitos vinculados à instituição, bem como a documentos de diversas naturezas, pertencentes ao arquivo da própria escola. Empreendeu-se também um esforço de construção teórica no sentido de delimitar o conceito de circulação. A partir da concepção de linguagem de Bakhtin e da semiologia musical de Molino e Nattiez, definiu-se circulação como fluxo de significados veiculados num certo contexto de interações. Entendeu-se que a linguagem musical circula através de duas vias principais: a via da Escolarização e a via da Produção Cultural. Das possibilidades de articulação entre essas duas vias, das relações entre processos de criação artística e processos de ensino/aprendizagem da música, foram derivadas algumas questões, endereçadas ao campo da Educação Musical. Em primeiro lugar, a questão acerca do enfoque e da relevância da formação de professores de música, a partir de conceitos que caracterizariam o espírito de escola livre: o conceito de espírito criador e o de ensino pré-figurativo, de Koellreutter. Em segundo, mas não menos importante, uma questão relativa ao posicionamento (no campo) dos processos de escolarização da linguagem musical (sempre defasados de uma produção cultural atualizada) frente aos complexos processos de produção, circulação e recepção, na pós-modernidade. A partir do caso estudado, puderam-se inferir alguns aspectos gerais em que aquela articulação se apresentou como possibilidade, contribuindo assim para se pensar a relação entre a música e seu ensino hoje.
Abstract: The object of this work is to discuss the circulation of the musical language. It is a case study which, under a historical perspective, investigates forty-four years of operation of the Fundação de Educação Artística (FEA), a free school of music in the cultural environment of the city of Belo Horizonte. To this end, individuals connected to the institution were interviewed, as well as consultations of documents of various types belonging to the archives of the school itself were carried out. Also, an effort of theoretical construction in order to define the concept of circulation was undertaken. From the conception of language of Bakhtin and from de musical semiology of Molino and Nattiez, circulation was defined as the flow of meanings carried within a certain context of interactions. It was understood that the musical language circulates through two main pathways: the Schooling pathway and the Cultural Production pathway. From the possibilities of articulation between these two pathways, from the relationships between processes of artistic creation and processes of teaching/learning music, some issues were derived, addressed to the field of Musical Education. Firstly, the issue concerning the perspective and relevance of training music teachers from concepts which characterize the spirit of the free school: the concept of creative spirit and of pre-figurative teaching by Koellreutter. Secondly, but not less important, an issue related to the positioning (in the field) of the schooling of the musical language (always late in relation to an up to date cultural production) in face of the complex processes of production, circulation and reception in the postmodernity. From the case studied, some general aspect could be inferred, in which that articulation presented itself as a possibility, thereby contributing to allow for reflecting on the relationship of music and its present teaching.
Subject: Musica  Estudo e ensino
Musica  Linguagem
language: Português
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/FAEC-84NNC6
Issue Date: 5-Dec-2007
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2000000138.pdf4.17 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.