Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/FAEC-84VP3Q
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Luiz Alberto Oliveira Goncalvespt_BR
dc.contributor.advisor-co1Jose Francisco Soarespt_BR
dc.contributor.referee1Francis Albert Cottapt_BR
dc.contributor.referee2Maria de Lourdes Rocha de Limapt_BR
dc.creatorHelio Hiroshi Hamadapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T20:45:55Z-
dc.date.available2019-08-10T20:45:55Z-
dc.date.issued2008-10-24pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/FAEC-84VP3Q-
dc.description.abstractThe studies related to the teacher-efectivenes gain space in so far as the researches on schol improvement advance, highlighting the teacher as the factor that makes the difference in the cognitive process when observed in determined contexts. Thus, under this one theoretical support, the present dissertation tried to identify the effect-teacher in the Technical Course in Public Security of the Military Police of Minas Gerais, in order to understand the aspects that are involved in the formation of the professional of Public Security. The collected data were subjected to a statistical treatment of analysis of variance and use of a model of linear multiple regression, being complemented by the qualitative analysis so as to interpret the phenomenon in further depth. The results of the investigation showed clearly that there are differences of effectiveness between the teachers. They were still identified explicative factors associated to the best performance in the teaching, which can provide an opportunity for the discussion about practices of learning used by the teaching staffpt_BR
dc.description.resumoOs estudos relacionados ao efeito-professor ganham espaço na medida emque avançam as pesquisas de melhoramento escolar, destacando-se o professor como fator que faz a diferença no processo cognitivo quando observado em determinados contextos. Assim, sob este esporte teórico, a presente dissertação procurou identificar o efeito-professor no Curso Técnico em Segurança Pública da Polícia Militar de Minas Gerais, de modo a compreender os apsctos que envolvem a formação profssional de Segurança Pública. Os dados coletados forma submetidos a um tratamento estatístico de análise de variãncia e utilização de um modelo de regressão linear múltipla, sendo complementado pela análise qualitativa de modo a interpretar o fenômeno com maior profundidade. Os resultados da investigação mostraram claramente que existem diferenças de eficácia entre os professores. Foram identificados ainda procedimentos explicativos associados ao melhor desempenho no ensino, os quais podem ensejar o debate acerca de práticas de aprendizado utilizadas pelo corpo docente.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectProfessorpt_BR
dc.subjectEficáciapt_BR
dc.subjectEfeito-professorpt_BR
dc.subjectPolícia Militarpt_BR
dc.subjectSegurança públicapt_BR
dc.subjectEducação profissionalpt_BR
dc.subject.otherSegurança pública Minas Geraispt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherEnsino profissional Minas Gerais Polícia militarpt_BR
dc.subject.otherProfessores Pratica de ensinopt_BR
dc.titleEnsino profissional na Polícia Militar de Minas Gerais: análise do efeito-professor no curso técnico em segurança públicapt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
relatorio_disserta__o___helio_hiroshi_hamada.pdf1.85 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.