Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/FAEC-84YHBV
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Cynthia Greive Veigapt_BR
dc.contributor.referee1Flavio Couto e Silva de Oliveirapt_BR
dc.contributor.referee2Thais Nivia de Lima e Fonsecapt_BR
dc.creatorIsmael Krishna de Andrade Neivapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T10:36:26Z-
dc.date.available2019-08-13T10:36:26Z-
dc.date.issued2008-12-05pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/FAEC-84YHBV-
dc.description.abstractThis study addressed the settlement of Orfpheonic Singing as a musical education modality in the period between 1934 e 1971 at Escola Normal of Belo Horizonte, now called Instituto de Educação de Minas Gerais. Permanencies and disruptions on the discourse about school musical education and, in particular, about the education modality of Orfpheonic singing were analyzed though the examination of articles published on journals, reference bibliography and on school records. The research brought out evidences of the relationship between musical education and enlightening and esthetic ideals existent on romantic pedagogy of XIX century, as well as the relationship between music teaching carried by educational institutions of the beginning of XX century and the Brazilian school of nationalist musicians. Documental research done at former Escola Normal of Belo Horizonte allowed the analysis of daily practice of orfpheonic singing and consequent formation of teachers to school singing.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho investigou a implantação e a consolidação do Canto Orfeônico enquanto modalidade de educação musical na Escola Normal de Belo Horizonte, atual Instituto de Educação de Minas Gerais, no período compreendido entre 1934 e 1971. Procurou-se analisar as permanências e rupturas presentes nos argumentos acerca da educação musical escolar e, mais especificamente, do canto orfeônico em artigos publicados em periódicos, em bibliografia de referência e em anotações e registros escolares. A pesquisa demonstrou a relação entre a educação musical e os ideais civilizadores e estéticos presentes na pedagogia romântica do século XIX e entre a educação musical escolar do início do século XX e a corrente dos músicos nacionalistas brasileiros. A pesquisa documental realizada na antiga Escola Normal de Belo Horizonte permitiu analisar a prática cotidiana do canto orfeônico e a conseqüente formação docente voltada para o canto escolar.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEscola Normalpt_BR
dc.subjectCanto orfeônicopt_BR
dc.subjectEducação musical escolarpt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherEducação musicalpt_BR
dc.titleEducação musical escolar: O canto orfeônico na Escola Normal de Belo Horizonte (1934-1971)pt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_ismael.pdf6.23 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.