Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/FAEC-854HK6
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Maria da Conceicao F Reis Fonsecapt_BR
dc.contributor.referee1Alexandrina Monteiropt_BR
dc.contributor.referee2Maria Amelia Gomes de C Giovanettipt_BR
dc.contributor.referee3Maria Laura Magalhaes Gomespt_BR
dc.creatorViviane Ribeiro de Souza Cabralpt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T15:25:09Z-
dc.date.available2019-08-10T15:25:09Z-
dc.date.issued2007-08-24pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/FAEC-854HK6-
dc.description.abstractIn this study, we analyzed the relations established by students in Adult and Youth Education (EJA) between mathematical knowledge taught by the school and the knowledge they acquire in other areas of their lives. These relations can be seen (and recognized as constituent parts of) numeracy practices used in discursive interactions in school teaching-learning situations. Inspired by the work of Paulo Freire, and based on the conclusions drawn in studies that adopt an Ethnomathetical approach, the development of this research led us to abandon the expression prior knowledge and to adopt the perspective of knowledge as a social construction, the fruit of dialogue, which is at times rowdy, other times conciliatory, between modes of knowledge.pt_BR
dc.description.resumoNeste estudo, analisamos relações estabelecidas pelos alunos e pelas alunas da Educação de Jovens e Adultos (EJA) entre conhecimentos matemáticos veiculados pela escola e aqueles que se forjam em instâncias diversas da vida social. Tais relações são flagradas nas (e reconhecidas como constituintes das) práticas de numeramento mobilizadas em interações discursivas das situações de ensino-aprendizagem escolares. Inspirado na obra de Paulo Freire e buscando subsídios em reflexões produzidas em estudos que adotam uma Abordagem Etnomatemática, o desenvolvimento desta investigação obrigou-nos a abandonar a expressão conhecimento prévio e a adotar a perspectiva de conhecimento como construção social, fruto dos diálogos, por vezes conflituosos, por vezes conciliadores, entre modos de conhecer.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação jovens e adultospt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherEducação de adultospt_BR
dc.titleRelações entre conhecimentos matemátcos escolares e conhecimentos do cotidiano forjadas na constituição de práticas de numeramento na sala de aula da educação de jovens e adultospt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o.pdf5.98 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.