Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/FAEC-854Q8A
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Rosemary Dore Heijmanspt_BR
dc.contributor.referee1Adônia Antunes Pradopt_BR
dc.contributor.referee2Jose Francisco Soarespt_BR
dc.creatorLindalva Raimunda Silva de Oliveira Carvalhopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T02:25:52Z-
dc.date.available2019-08-12T02:25:52Z-
dc.date.issued2007-11-06pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/FAEC-854Q8A-
dc.description.abstractThe present paper considers analyzing conceptions of school evaluation that have been introduced in Brazilian education in the beginning of the century XX, through the movement "Pioneers of the new education". Our theoretical referencial is Antonio Gramsci's reflections about the school, the State, the civil society, the intellectuals, hegemony and passive revolution. We assume that the Pioneers acted in the Brazilian civil society as intellectual that expressed in the pedagogical field, interests of the rising industrial bourgeoisie. They supported an ambiguous speech on expansion and restriction in the school. On one side, they defended the expansion of the school for the work social class, but, on the other side, they limited them to have access to superior education and the formation of "leaders". The accomplishment of the contradictory process of school democratization and exclusion had as basic premise the evaluation method, introduced by the Pioneers. Our thesis is that the widening of the bases of social election to compose the intellectual and leading staff represented a strategy so to maintain the bourgeoisies intellectual direction and politics over the working class.pt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho propõe analisar concepções de avaliação escolar que foram introduzidas na educação brasileira no início do século XX, através do movimento dos Pioneiros da educação nova. Nosso referencial teórico está fundamentado nas reflexões de Antonio Gramsci sobre a escola, o Estado, a sociedade civil, os intelectuais, hegemonia, revolução passiva. Consideramos que os Pioneiros atuaram na sociedade civil brasileira como intelectuais que expressavam, no campo pedagógico, interesses da nascente burguesia industrial. Eles sustentaram um discurso ambíguo de ampliação e restrição escolar. Por um lado, defenderam a ampliação da escola para a classe trabalhadora, mas, por outro, restringiram o seu acesso ao ensino superior e à formação de dirigentes. A realização do contraditório processo de democratização e exclusão da escola teve como premissa fundamental o método de avaliação introduzido pelos Pioneiros. Assim, nossa tese é a de que o alargamento das bases de seleção social para compor os quadros intelectuais e dirigentes representou uma estratégia de manutenção da direção intelectual e política da burguesia sobre a classe trabalhadora.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFormação de elitespt_BR
dc.subjectAvaliaçãopt_BR
dc.subjectEscola novapt_BR
dc.subjectIntelectuaispt_BR
dc.subjectDemocratizaçãopt_BR
dc.subjectHegemoniapt_BR
dc.subject.otherEscola novapt_BR
dc.subject.otherEducação humanistapt_BR
dc.subject.otherEducação Historia Brasilpt_BR
dc.titleConcepções de avaliação e seleção nos anos vinte e trinta: a educação brasileira e a formação das elitespt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dissertacao_lindalva_rsocarvalho.pdf915.53 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.