Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/FAEC-855H7R
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Tarcisio Mauro Vagopt_BR
dc.contributor.referee1Eustaquia Salvadora de Sousapt_BR
dc.contributor.referee2Maria Cristina Soares de Gouveapt_BR
dc.contributor.referee3Andrea Morenopt_BR
dc.creatorMarcos Antonio Almeida Campospt_BR
dc.date.accessioned2019-08-09T18:28:17Z-
dc.date.available2019-08-09T18:28:17Z-
dc.date.issued2007-09-28pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/FAEC-855H7R-
dc.description.abstractThe aim of this study was to discuss the dance practice in the formation of Physical Education professors in the circunstances that had involved the School of Physical Education of the UFMG during the period that goes from 1952 to 1977. It is justified by the small production on the history of the dance in superior institutions of Physical Education and by the possibility of discussing the relationship of the man with representations that shows the dance as a practice typically feminine. This research tells the history of the School of Physical Education of the UFMG that in 1952 began its activities from the foundation of two institutions and one year later got together and started to undertake diverse actions searching for a bigger projection in the capital of Minas Gerais. After a period of great financial crisis it became an institution of the UFMG in 1969 having to submit to new functioning judgments, this fact generated a big tension between professors and university. The periodic Educação Física, the Internacional Journals, the PREMEM course, the construction of the new headquarters in Pampulha and the concourses for state professors are some themes in the history of this instituition. In the middle of this the dance appears as a practice for the students through the work of professors to diversify contents and teaching strategies of dance. It was a theme in classes of Rhythmic Gymnastics, Dances, Rhythmic and Recreation appearing in internal and external courses and events of the institution and presenting itself in various periods and spaces of the formation of Physical Education professors. The narrative is divided in four chapters and present important events in the history of the School of Physical Education of the UFMG in that period, allowing to show the context of the dance in circumstances of great changes. So a great amount of documentary sources such as written, oral and iconographic were mobilized, demanding a crossing of information to produce a version of the different ways that the dance was set in the School of Physical Education of the UFMG as well as in the formation of professors and in the professional practice of students in the first 25 years of existence of this institution.pt_BR
dc.description.resumoEste estudo teve por objetivo a problematização das práticas de dança na formação de professores de Educação Física, nas circunstâncias que envolveram a Escola de Educação Física da UFMG, no período que vai de 1952 a 1977. Justifica-se pela pequena produção sobre a história da dança em instituições superiores de Educação Física e pela possibilidade de discussão acerca da relação do homem com representações que vinculam a dança a uma prática tipicamente feminina. A pesquisa lança luzes sobre a história da Escola de Educação Física da UFMG que, em 1952, inicia suas atividades a partir da fundação de duas instituições que, um ano depois, se fundem, passando a empreender diversas ações na busca de uma maior projeção na capital mineira. Após um período de grande crise financeira, agrega-se à UFMG em 1969, tendo que se submeter a novos critérios de funcionamento, fato que gerou tensão entre professores e universidade. O Jornal Educação Física, as Jornadas Internacionais, o curso do PREMEM, a construção da nova sede na Pampulha, os concursos de provimento de professores da rede estadual, são alguns dos temas que fazem a história desta instituição. Em meio a esta história, a dança se apresenta nas práticas de alunas e alunos por intermédio da atuação de professores que buscaram diversificar conteúdos e estratégias de ensino deste conteúdo. Foi tema das disciplinas Ginástica Rítmica, Danças, Rítmica e Recreação, marcando presença em cursos e eventos internos e externos à instituição, apresentando-se em diversos tempos/espaços de formação de professores e professoras de Educação Física. A narrativa, dividida em quatro capítulos, apresentou acontecimentos decisivos da história da Escola de Educação Física da UFMG no período tratado, permitindo contextualizar a dança em circunstâncias marcadas por grandes mudanças. Para tanto, foi mobilizado um corpus documental composto por fontes escritas, orais e iconográficas, exigindo um cruzamento de informações, buscando produzir uma versão sobre as várias formas como a dança se inseriu na Escola de Educação Física da UFMG, como também na formação do corpo discente e na prática profissional do corpo docente, nos primeiros 25 anos de existência da instituição.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPráticas de dançapt_BR
dc.subjectProfessores de Educação Físicapt_BR
dc.subject.otherDança na educação físicapt_BR
dc.subject.otherDança modernapt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherProfessores de dança Formaçãopt_BR
dc.subject.otherEscolas de educação fisica Historia  Belo Horizonte  pt_BR
dc.titleHistórias entrelaçadas: presença da dança na Escola de Educação Física da UFMG(1952-1977)pt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
vers_o_final_disserta__opdf.pdf4.94 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.