Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/FAEC-858P9M
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Ana Lydia Bezerra Santiagopt_BR
dc.contributor.referee1Angelina Haraript_BR
dc.contributor.referee2Marilia Pontes Spositopt_BR
dc.contributor.referee3Marcelo Ricardo Pereirapt_BR
dc.contributor.referee4Luiz Alberto Oliveira Goncalvespt_BR
dc.creatorRenata Nunes Vasconcelospt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T07:09:11Z-
dc.date.available2019-08-12T07:09:11Z-
dc.date.issued2010-02-25pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/FAEC-858P9M-
dc.description.abstractThis work has as theorist reference the psichoanalysis and call to investigate the school violence as a new symptom of student failure. For this investigate the education experience between young in the city of Belo Horizonte, which failure for the own violence manifestation. The experience is considered innovator for educational public politician dedicate to young, for affirm the education as a law in integral time but failure in your function of transmission. As from offer of world the young students this public school, localized in area of social vulnerability, utilizing conversation mechanism, we sought to learn with this young student , which they have to tell about this situation. Utilizing the symptom of conception, as a manifestation that talks about subject indisposition in reporting a culture of your time, the work sought to locate the points of condensation this indisposition during the conversations. The conversation was made with people that nobody want to talk: the hooligans , the impetuous, the riotous. Students that doesnt involve with gangs and drug traffic, but commit violen acts. The work show us that the young refusal the necessity speech, of vulnerability and of dweller in a slum. Refusal for own acts a educational project that intensify the identification received in social, that speak of them like bandit , dweller in a slum and runabout. Show us that their wish was for a school which satisfy the function of teach them and was a space of support in this times of life in that real sexy is a of subject. For the public politician demonstrates that the excess of knowledge segregates the subject of the educational projects in the way of young.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho tem como referencial teórico a psicanálise e procura investigar a violência escolar como um novo sintoma do fracasso escolar. Para isso investiga uma experiência de educação de jovens na cidade de Belo Horizonte, que fracassa pelas manifestações de violência desencadeadas por eles. A experiência é considerada inovadora pela política pública educacional destinada aos jovens, por afirmar a educação como direito em tempo integral, mas fracassa na sua função de transmissão. A partir da oferta da palavra aos jovens alunos dessa escola pública, localizada numa área de vulnerabilidade social, utilizando o dispositivo da conversação, procuramos aprender com esse jovem aluno, o que eles tema dizer sobre essa situação. Utilizando da concepção de sintoma, como uma manifestação que fala do mal-estar do sujeito em relação à cultura de seu tempo, o trabalho procurou localizar os pontos de condensação desse mal-estar nas conversações. A conversação foi feita com aqueles que ninguém quer conversar: os bagunceiros, os violentos, os desordeiros. Alunos que não participam de gangues e nem tem envolvimento com o tráfico de drogas, mas que cometiam os atos de violência. O trabalho mostra que o jovem recusa o discurso da carência, da vulnerabilidade e do favelado. Recusa pelos seus atos, um projeto educativo que reforça as identificações recebidas no social, que falam deles como bandidos, favelados e vagabundos. Comprova que o desejo dos mesmos era por uma escola que cumprisse a sua função de ensiná-los e servisse como espaço de apoio nesse tempo da vida em que o real do sexo é desagregador do sujeito. Para as políticas públicas demonstra que o excesso de saber segrega o sujeito dos projetos educativos direcionados aos jovens.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPsicanálise aplicadapt_BR
dc.subjectSegregaçãopt_BR
dc.subjectPolíticas públicaspt_BR
dc.subjectJuventudept_BR
dc.subjectIdentificaçãopt_BR
dc.subjectViolênciapt_BR
dc.subjectFracasso escolarpt_BR
dc.subjectEscolapt_BR
dc.subjectSintoma socialpt_BR
dc.subject.otherSociologia educacionalpt_BR
dc.subject.otherViolência escolarpt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherDisciplina escolarpt_BR
dc.subject.otherFracasso escolarpt_BR
dc.titleViolência escolar: uma das manifestações contemporâneas do fracasso escolarpt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese_final_renata_vasconcelos.pdf13.87 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.