Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/FAEC-85BKEK
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Eduardo Fleury Mortimerpt_BR
dc.contributor.referee1Orlando Gomes de Aguiar Juniorpt_BR
dc.contributor.referee2Francisco Ângelo Coutinhopt_BR
dc.creatorAngélica Oliveira de Araújopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T04:58:21Z-
dc.date.available2019-08-11T04:58:21Z-
dc.date.issued2008-12-11pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/FAEC-85BKEK-
dc.description.abstractEmbedded in a tradition which takes the contributions of socio-cultural theory in the analysis of the teaching and learning processes, linking up the contributions of Vygotsky and Bakhtin, this study seeks to identify: (i) How the time is used in practical classes, by the students and the teacher (ii) the development, by students, of epistemic practice (Sandoval & Reiser, 2004, Jiménez-Aleixandre et. al. 2008) that emerge in the speech during the implementation of practical activities. We present a dynamic discursive analysis of nine practical classes held in a class of 2nd year of high school of a school's private network of the city of Belo Horizonte. In six lessons the teacher worked content related to thermal physics and introductory concepts of thermo-chemistry and in three others, the factors that affect the rates of chemical reactions. The teacher developed in these classes, experiments with students, demonstrating experiments and discussions about the practical problems they experienced. Accordingly, we analyze the epistemic practices that emerge in the speech of students, seeking to understand the discursive interactions between students and teacher and the commonly used strategies by the teacher to mediate these interactions.pt_BR
dc.description.resumoInserido numa tradição que toma os aportes da teoria sóciocultural na análise dos processos de ensino e aprendizagem, articulando-se as contribuições de Vygotsky e de Bakhtin, este trabalho busca identificar: (i) como o tempo é utilizado em aulas práticas, pelos alunos e pela professora; (ii) o desenvolvimento, pelos alunos, das práticas epistêmicas (Sandoval & Reiser, 2004, Jiménez-Aleixandre et. al. 2008) que emergem no discurso durante a realização das atividades práticas. Apresentamos uma análise da dinâmica discursiva de nove aulas práticas realizadas em uma turma de 2° ano do ensino médio de uma escola da rede particular da cidade de Belo Horizonte. Em seis aulas a professora trabalhou conteúdos relacionados à física térmica e conceitos introdutórios de termoquímica e nas outras três, os fatores que interferem na velocidade das reações químicas. A professora desenvolveu, nessas aulas, experimentos com os alunos, experimentos demonstrativos e discussões a cerca de problemas práticos por eles vivenciados. Nesse sentido, analisaremos as práticas epistêmicas que emergem no discurso dos alunos, procurando compreender as interações discursivas entre os alunos e a professora e as estratégias comumente utilizadas pela professora para mediar essas interações.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAulas práticaspt_BR
dc.subjectEnsinopt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectQuímicapt_BR
dc.subject.otherQuímica Estudo e ensino  pt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherPratica de ensinopt_BR
dc.titleO uso do tempo e das práticas epistêmicas em aulas práticas de químicapt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_ang_lica_oliveira_de_ara_jo.pdf692.57 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.