Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/FAEC-85BKEK
Type: Dissertação de Mestrado
Title: O uso do tempo e das práticas epistêmicas em aulas práticas de química
Authors: Angélica Oliveira de Araújo
First Advisor: Eduardo Fleury Mortimer
First Referee: Orlando Gomes de Aguiar Junior
Second Referee: Francisco Ângelo Coutinho
Abstract: Inserido numa tradição que toma os aportes da teoria sóciocultural na análise dos processos de ensino e aprendizagem, articulando-se as contribuições de Vygotsky e de Bakhtin, este trabalho busca identificar: (i) como o tempo é utilizado em aulas práticas, pelos alunos e pela professora; (ii) o desenvolvimento, pelos alunos, das práticas epistêmicas (Sandoval & Reiser, 2004, Jiménez-Aleixandre et. al. 2008) que emergem no discurso durante a realização das atividades práticas. Apresentamos uma análise da dinâmica discursiva de nove aulas práticas realizadas em uma turma de 2° ano do ensino médio de uma escola da rede particular da cidade de Belo Horizonte. Em seis aulas a professora trabalhou conteúdos relacionados à física térmica e conceitos introdutórios de termoquímica e nas outras três, os fatores que interferem na velocidade das reações químicas. A professora desenvolveu, nessas aulas, experimentos com os alunos, experimentos demonstrativos e discussões a cerca de problemas práticos por eles vivenciados. Nesse sentido, analisaremos as práticas epistêmicas que emergem no discurso dos alunos, procurando compreender as interações discursivas entre os alunos e a professora e as estratégias comumente utilizadas pela professora para mediar essas interações.
Abstract: Embedded in a tradition which takes the contributions of socio-cultural theory in the analysis of the teaching and learning processes, linking up the contributions of Vygotsky and Bakhtin, this study seeks to identify: (i) How the time is used in practical classes, by the students and the teacher (ii) the development, by students, of epistemic practice (Sandoval & Reiser, 2004, Jiménez-Aleixandre et. al. 2008) that emerge in the speech during the implementation of practical activities. We present a dynamic discursive analysis of nine practical classes held in a class of 2nd year of high school of a school's private network of the city of Belo Horizonte. In six lessons the teacher worked content related to thermal physics and introductory concepts of thermo-chemistry and in three others, the factors that affect the rates of chemical reactions. The teacher developed in these classes, experiments with students, demonstrating experiments and discussions about the practical problems they experienced. Accordingly, we analyze the epistemic practices that emerge in the speech of students, seeking to understand the discursive interactions between students and teacher and the commonly used strategies by the teacher to mediate these interactions.
Subject: Química Estudo e ensino  
Educação
Pratica de ensino
language: Português
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/FAEC-85BKEK
Issue Date: 11-Dec-2008
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_ang_lica_oliveira_de_ara_jo.pdf692.57 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.