Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/FAEC-85DHR3
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Maria Lucia Castanheirapt_BR
dc.contributor.advisor-co1Aracy Alves Martins Evangelistapt_BR
dc.contributor.referee1Maria da graça Costa Valpt_BR
dc.contributor.referee2Ceris Salete Ribas da Silvapt_BR
dc.creatorSimone Farias Pereirapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T13:42:35Z-
dc.date.available2019-08-13T13:42:35Z-
dc.date.issued2003-12-19pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/FAEC-85DHR3-
dc.description.abstractThis research has as main objective to analyse text production conditions in classroom and its correlation to authorship construction. It has as basis texts conception such as oral and written production which acquires its meaning through interaction context. It basis itself in a social and cultural background of apprenticeship which places the classroom as the providing environment of individuals participation in their knowledge development. Through the adoption of an ethnographic approach research, a year-four-primary-class of an estate school was observed. This analysis was based on oral dialogues established by the class and also in the written work produced by the students throughout the semester. As an outcome, a description of the class routine is presented, which made possible to identify the meaning of constructed actions with the interaction between individuals, and as in relation to the authorship, the identification of given characteristics to its author by the group members. These outcomes may bring changes to the process of teachers developments, once it demonstrates that these discursive practice analyses taken in class provide clues to comprehension assumption of students authorship and in their produced texts.pt_BR
dc.description.resumoEste estudo tem como objetivo analisar as condições de produção de textos em sala de aula e sua relação com a construção da autoria. Ele tem por fundamento a concepção de textos como produções orais e escritas que adquirem seu sentido numa situação de interlocução. Apóia-se, ainda, numa perspectiva sociocultural de aprendizagem, que concebe a sala de aula como um espaço propiciador da participação dos sujeitos na construção de conhecimentos. Através da adoção de uma perspectiva etnográfica de pesquisa, foram feitas observações das aulas de uma turma de 4ª série do Ensino Fundamental, da rede pública estadual. A análise se baseou em diálogos orais estabelecidos pelos integrantes da turma e nos textos escritos pelos alunos durante um semestre escolar. Como resultado, apresenta-se a descrição da rotina da turma, que possibilitou a identificação dos significados das ações construídas na interação entre os sujeitos e, com relação à autoria, a identificação das características atribuídas ao autor pelos membros do grupo. Esses resultados podem gerar mudanças na própria formação de educadores ao demonstrar que a análise das práticas discursivas efetivadas em salas de aula fornece pistas para a compreensão da assunção da autoria pelos alunos, nos textos que produzem.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectProdução textualpt_BR
dc.subjectAutoriapt_BR
dc.subjectInteraçãopt_BR
dc.subjectDiscursopt_BR
dc.subjectDiálogopt_BR
dc.subject.otherProfessores Formação profissional pt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherEscritapt_BR
dc.subject.otherSalas de aulapt_BR
dc.titleProduzindo autores: conexões entre interação e autoria na produção de textos em sala de aulapt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_simone.pdf1.35 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.