Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/FAEC-85JPED
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Luiz Alberto Oliveira Goncalves | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Magda Lúcia Chamon | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Rogerio Cunha de Campos | pt_BR |
dc.contributor.referee3 | Paulo Henrique de Queiroz Nogueira | pt_BR |
dc.creator | Railander Quintao de Figueiredo | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2019-08-14T09:26:09Z | - |
dc.date.available | 2019-08-14T09:26:09Z | - |
dc.date.issued | 2007-12-19 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/FAEC-85JPED | - |
dc.description.abstract | The present research deals with the importance of the School of formation prison for the politics prison in the State of Minas Gerais, importance this, that becomes it an object of curiosity of the research, for being it a formation instance, in complex and singular way, of the professionals who act in the criminal units. One is about a documentary research in which if it rescues part of the history of constitution of the School of Formation in Criminal Services in Minas Gerais. The used methodology understood official, legislation, reports, plans the budgetary, statistical document analysis and indicating. Amongst the final definitions of the work, the analysis of documents took in to conclude them that the education in criminal services is essential for the professional exercise, in a context marked for critical contradictions, urgencies and critical facts, in the installment of a specialized assistance the sentenced. It concludes, also, that it has a distance between the lines of direction that establish the education in criminal services as essential and differentiated action and the social reality that if imposes, not being this politics of qualification of the state penitentiary system systematically and consistently implemented. | pt_BR |
dc.description.resumo | A presente pesquisa trata da importância da Escola de formação penitenciária para a política penitenciária no Estado de Minas Gerais, importância esta que a torna um objeto de curiosidade da pesquisa, por ser ela uma instância formadora, de modo complexo e singular, dos profissionais que atuam nas unidades penais. Trata-se de uma pesquisa documental na qual se resgata parte da história de constituição da Escola de Formação em Serviços Penais em Minas Gerais. A metodologia utilizada compreendeu a análise de documentos oficiais, legislação, relatórios, planos orçamentários, estatísticas e indicadores. Dentre as considerações finais do trabalho, a análise dos documentos nos levou a concluir que a educação em serviços penais é essencial para o exercício profissional, em um contexto marcado por contradições, urgências e fatos críticos, na prestação de uma assistência especializada ao condenado. Conclui-se, também, que há um distanciamento entre as diretrizes que estabelecem a educação em serviços penais como ação essencial e diferenciada e a realidade social que se impõe, não sendo esta política de qualificação do sistema penitenciário estadual sistematicamente e consistentemente implementada. | pt_BR |
dc.language | Português | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Sistema penitenciário | pt_BR |
dc.subject | Educação em serviços penais | pt_BR |
dc.subject | Reincidência criminal | pt_BR |
dc.subject | Serviços penais | pt_BR |
dc.subject | Escola penitenciária | pt_BR |
dc.subject.other | Prisões Brasil | pt_BR |
dc.subject.other | Educação | pt_BR |
dc.title | Educação em serviços penais: diretrizes para a escola de formação do sistema prisional em Minas Gerais | pt_BR |
dc.type | Dissertação de Mestrado | pt_BR |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
disserta__o_railander_quint_o_de_figueiredo.pdf | 1.39 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.