Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/FAEC-85TQ84
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Jussara de Loiola Araujopt_BR
dc.contributor.referee1Jonei Cerqueira Barbosapt_BR
dc.contributor.referee2Eduardo Fleury Mortimerpt_BR
dc.creatorPollyanna Lara Milanezipt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T13:10:39Z-
dc.date.available2019-08-13T13:10:39Z-
dc.date.issued2006-09-06pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/FAEC-85TQ84-
dc.description.abstractThis research has been started based on my own experience at Belo Horizontes Military School, coordinating interdisciplinarity projects. My objective is understand how mathematics takes place on interdisciplinarity educational activities, in a context where this subject seems to have a superiority in relation to another knowledge areas. This paper had been written according to this sequence: how was the construction of the research question; theoretical discussion about interdisciplinarity; discussion about mathematics in a interdisciplinarity context; analysis of mathematics and interdisciplinarity from Critical Mathematics Education; description research context; description of research methodological procedures, based on the case study of Military School. Research results has been showed three points: the interdisciplinarity activity in Belo Horizontes Military School is more related to school interestings than the realities out of school; the concept of indirect participation, identified on students opinions about mathematics participation during the interdisciplinarity activity; interdisciplinarity activities may become a very good opportunity to the development of a critical education.pt_BR
dc.description.resumoO presente estudo teve como ponto de partida minha experiência em coordenação de projetos interdisciplinares no Colégio Militar de Belo Horizonte. O objetivo da pesquisa é compreender de que forma a matemática participa de atividades pedagógicas interdisciplinares, em um ambiente em que a referida disciplina é supervalorizada, considerada um conhecimento superior aos demais. Desenvolvi a dissertação na seguinte ordem: explicitação da construção da pergunta de pesquisa; discussão teórica sobre interdisciplinaridade; discussão sobre a matemática no contexto interdisciplinar; análise da matemática e da interdisciplinaridade pela lente da Educação Matemática Crítica; descrição do contexto de pesquisa; apresentação da metodologia de pesquisa, tendo por base o estudo de caso do Colégio Militar de Belo Horizonte; análise dos dados. Os resultados da pesquisa apontaram três situações: o trabalho interdisciplinar do Colégio Militar ainda está mais voltado para a escola do que para realidades extraclasse; o conceito de participação indireta, identificado nas falas dos alunos quando se relacionavam à participação da matemática no trabalho interdisciplinar; o trabalho interdisciplinar pode tornar-se um espaço legítimo de desenvolvimento da educação crítica.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectMatemáticapt_BR
dc.subjectPoder formatador da matemáticapt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectInterdisciplinaridadept_BR
dc.subjectIdeologia da certezapt_BR
dc.subjectparticipaçãopt_BR
dc.subjectmatemática críticapt_BR
dc.subjectColégio militarpt_BR
dc.subject.otherMatematica Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherPráticas pedagógicaspt_BR
dc.titleA participação da matemática em práticas pedagógicas interdisciplinarespt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1000000614.pdf543.63 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.