Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/FAEC-85TQU6
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Thais Nivia de Lima e Fonsecapt_BR
dc.contributor.referee1Maria Helena Rolim Capelatopt_BR
dc.contributor.referee2Cynthia Greive Veigapt_BR
dc.creatorAline Choucair Vazpt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T07:54:32Z-
dc.date.available2019-08-12T07:54:32Z-
dc.date.issued2006-08-04pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/FAEC-85TQU6-
dc.description.abstractThis work has the objective of analyzing the purpose of the education next to the civic festivities of the Labor's Day and the Patriots Week, in Minas Gerais, in the New State's period (1937-1945). The research objective was to enphatize the value and the increasing of the education, from the civic celebrations, in primary education, for a project of the nation's formation. The meaning of the education, creating children and youngsters, exceeds its own space, and serves of an instrument for the education for the society in general. This research also demonstrates the importance of different ways to attract people to school. The choice for Minas Gerais, was made because of the geographic facilities and better territory boundaries. The choice of primary education - even not being subject of the reform of education in the New State's period - was made by having contemplated effective actions of nationalization of the education, by means of the literacy of the native language, turning into a stage of the high source of the ideas of the strength of the system, in the school and extra-school stuff and also the civic celebrations.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho tem o objetivo de analisar o papel da educação junto às festividades cívicas do Dia do Trabalho e da Semana da Pátria, em Minas Gerais, no período do Estado Novo (1937-1945). A pesquisa procurou salientar a importância da escola e de sua exteriorização, por meio das comemorações cívicas, no ensino primário, para um projeto de formação da Nação. O sentido da escola, como formadora de crianças e jovens, ultrapassa o seu próprio espaço e serve de instrumento para a educação das massas, na sociedade em geral. O estudo demonstra também como fontes extra-escolares podem ser canais úteis de inserção da escola no espaço público. A opção da escolha por Minas Gerais deveu-se às facilidades geográficas e à melhor delimitação de espaço. A escolha do ensino primário muito embora não tenha sido objeto de reforma de ensino no período do Estado Novo foi feita por ele ter contemplado ações efetivas de nacionalização do ensino, por meio da alfabetização da língua pátria, tornando-se palco de grande profusão das idéias-força do regime, nos materiais escolares e extra-escolares e nas celebrações cívicas.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectSemana da pátriapt_BR
dc.subjectDia do trabalhadorpt_BR
dc.subjectFestividades cívicaspt_BR
dc.subject.otherEducação Estadopt_BR
dc.subject.otherEducação Históriapt_BR
dc.titleA escola em tempos de festa: poder, cultura e práticas educativas no Estado Novo (1937-1945)pt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1000000611.pdf1.96 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.