Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/FAEC-85YHJF
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Maria Alice de Lima Gomes Nogueirapt_BR
dc.contributor.referee1Anna Maria Salgueiro Caldeirapt_BR
dc.contributor.referee2Eustaquia Salvadora de Sousapt_BR
dc.creatorAnna Rachel Mendes Gontijo Mazonipt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T20:05:39Z-
dc.date.available2019-08-10T20:05:39Z-
dc.date.issued2003-01-22pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/FAEC-85YHJF-
dc.description.abstractThis study aims investigating the construction and manifestation of the relationships between a political-pedagogical project considered innovative the Escola Plural Program, implemented at the Municipal Education Network of the city of Belo Horizonte since 1995 and the corporeal practices which happen in the Physical Education classes as well as in other times/ spaces, in the routine of a fundamental school. For this study, a school which presents strong compliance with the principles and guidelines of the Program was chosen. The collection of data involved observation of the schools daily routine (Physical Education practices, projects, pedagogical meetings, the arriving an leaving of the students, as well as recreations breaks between lessons); interviews (with teachers, students and a member of the community) and analysis of documents (especially publications on the Escola Plural Program). What could be verified at the school under research was a greater freedom of corporeal movement by the students in a different learning spaces and a lack of strict strategies of body control. The school also presents a significant opening to esthetical and corporeal dimensions of knowledge, incorporating practices which used to occupy marginal times to the formal curriculum, revealing consonance with the Escola Plural Program. It could also be verified that Physical Education, in this conception as a subject, remains, to a certain extent, resistant of the principles and guidelines of the Program.pt_BR
dc.description.resumoEste estudo tem como objetivo central investigar como se constroem e se manifestam, no cotidiano de uma escola de Ensino Fundamental, as relações entre um projeto político-pedagógico considerado inovador o Programa Escola Plural, implantado na Rede Municipal de Ensino de Belo Horizonte a partir de 1995 e as práticas corporais que acontecem tanto nas aulas de Educação Física quanto em outros tempos/espaços. Foi escolhido para a pesquisa um estabelecimento escolar que apresenta forte adesão aos princípios e diretrizes da Escola Plural. A coleta de dados envolveu observação do cotidiano da escola (aulas de Educação Física, projetos, reuniões pedagógicas, entradas e saídas de turno e períodos de recreio), entrevistas (com professores, alunos e um membro da comunidade) e análise de documentos (em especial as publicações do Programa Escola Plural). Verificou-se, na escola pesquisada, uma significativa liberdade de movimentação corporal por parte dos alunos nos diferentes espaços de aprendizagem e a ausência de estratégias rígidas de controle do corpo. A escola também apresenta expressiva abertura às dimensões estética e corporal do conhecimento, incorporando ao currículo formal práticas e saberes que costumavam ocupar tempos marginais, revelando consonância com o Programa Escola Plural. Verificou-se, ainda, que a Educação Física, em sua concepção disciplinar, permanece, em certa medida, refratária aos princípios e diretrizes do Programa.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectProjeto político-pedagógicopt_BR
dc.subjectEscola de ensino fundamentalpt_BR
dc.subject.otherEscola pluralpt_BR
dc.subject.otherInovações pedagogicas  pt_BR
dc.subject.otherMovimento  Educaçãopt_BR
dc.subject.otherCorporalidade (Educação)  pt_BR
dc.subject.otherEducação fisica  Estudo e ensinopt_BR
dc.titleCorpo e movimento no cotidiano de uma escola "plural": um estudo de casopt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1000000437.pdf852.87 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.