Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/FAEC-874PML
Type: Dissertação de Mestrado
Title: Aperfeiçoamento de professores de Física de 2º grau: um estudo de caso
Authors: Arjuna Casteli Panzera
First Advisor: Maria Rita Neto Sales Oliveira
First Referee: Lea Pinheiro Paixao
Second Referee: Beatriz Alvarenga Alvares
Abstract: Este estudo discute a problemática que envolve o aperfeiçoamento de professores de Física de 2º grau.Para isso, analisa-se o CEDEEN (curso de especialização de docentes e especialistas da escola normal), desenvolvido nos anos de 1984 e 1985 em Belo Horizonte, num convênio entre a Secretaria de Estado da Educação de Minas Gerais e a Faculdade de educação da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Esse curso constituiu uma das etapas do Projeto CEFAM (Centro de Formação e Aperfeiçoamento do Magistério), que teve origem no MEC. Envolveu cerca de 600 professores-alunos de 31 escolas estaduais, de diversas regiões do Estado, e cerca de 160 professores-docentes de várias unidades da UFMG.Este estudo analisa atrajetória do CEDEEN, através da fala dos professores-alunos da disciplina de Fìsica, comparando os objetivos do curso com os resultados alcançados.Procurou-se identificar quais foram as mudanças na prática pedagógica dos professores-alunos de Física após o curso, e qual foi a concepção de ensino de Física por eles assumida. Finalmente, inferem-se algumas lições deste estudo para o desenvolvimento de uma proposta de cursos de aperfeiçoamento de professores de Física de 2º grau
Abstract: This study discusses the problem of training secondary school physics teachers. In order to that, it analyses the CEDEEN (Program of specialization of techers an specialists of teachers school) implemented in the years of 1984 and 1985 in Belo Horizonte, by a contract betweem the Department of the state of education of Minas Gerais and the college of Education of the Federal University os Minas Gerais (UFMG0. This program was one of the stages of the CEFAM Project (Center of preparation and training of teachers Project) of the Ministry of Education. The Program involved about 600 student-teachers from 31 state schools of several regions of the state and about 160 teachers from various academic divisions of UFMG The study analyses the trajectory of CEDEEN, using the talk of student-teachers of the physics course, supervision personal, and teachers of the Pedagogical Part and Physics Specific Part, and comparing objectives with results of the Course. The study searched for identifying changes occurred in the pedagogical practice of the student-teachers of physics and in their concepts of teaching of physics after the progrm. Finaly, some lessons were inferred from the study, towards a proposal of progrms of training secondary school physics teachers.
Subject: Educação
Fisica Aperfeiçoamento
Fisica Estudo e ensino Segundo grau
Física
language: Português
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/FAEC-874PML
Issue Date: 16-Aug-1989
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1000000126.pdf13.25 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.