Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/FAFI-8M5JZR
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Adalgisa Arantes Campospt_BR
dc.contributor.referee1Jose Newton Coelho Menesespt_BR
dc.contributor.referee2Andre Cavazotti e Silvapt_BR
dc.contributor.referee3Francisco de Assis Costa Tabordapt_BR
dc.contributor.referee4Fábio César Montanheiropt_BR
dc.creatorFabio Henrique Vianapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T12:15:57Z-
dc.date.available2019-08-11T12:15:57Z-
dc.date.issued2011-05-24pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/FAFI-8M5JZR-
dc.description.abstractThe objective of this work is to approach the soundscape of the 18th century Vila Rica and compare it with the music written there at the time. Starting from the Canadian composer R. Murray Schafers idea (2001) of music as the best permanent register of sounds from the past, constituting itself a kind of ideal soundscape that recreates in imagination something similar to the soundscape that we find in the period in which that music was written, we intend to evaluate in which way the music composed in Vila Rica, in the 18th century, idealizes the soundscape of which such music is constituent. In the first two chapters we describe the sounds heard in public spaces of Vila Rica and the worship calendar of the parish of Pilar, which is taken as a parameter of time measurement at the Vila. In the two last chapters, the soundscape of Vila Rica is analyzed and compared with two contemporary musical pieces. The method and sources utilized permitted us to study only the structure of the Vilas soundscape and to recognize a reflection of this structure in the music of this period, which, despite the classical and pre-classical display that it utilizes, may be considered baroque.pt_BR
dc.description.resumoO objetivo deste trabalho é tentar conhecer a paisagem sonora de Vila Rica, no século XVIII, e a comparar com a música ali escrita. Partindo da ideia do compositor canadense R. Murray Schafer (2001), que considera a música como o melhor registro permanente de sons do passado, constituindo-se como uma espécie de paisagem sonora ideal que recria na imaginação algo semelhante ao que se verifica na paisagem sonora da época em que foi escrita, pretende-se ver em que medida a música composta em Vila Rica, no século XVIII, idealiza a paisagem sonora da qual faz parte. Nos dois primeiros capítulos são descritos os sons ouvidos nos espaços públicos de Vila Rica e o calendário cultual da freguesia do Pilar, o qual é tomado como parâmetro de marcação do tempo na Vila. Nos dois últimos capítulos, a paisagem sonora de Vila Rica é analisada e comparada com duas peças musicais contemporâneas. O método e as fontes usadas nos permitiram estudar apenas a estrutura da paisagem sonora da Vila e ver um reflexo dessa estrutura na música da época, a qual, apesar de todo o aparato clássico e pré-clássico que utiliza, pode ser considerada barroca.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectSompt_BR
dc.subjectVila Ricapt_BR
dc.subjectMúsica barrocapt_BR
dc.subjectPaisagem sonorapt_BR
dc.subject.otherVila Rica (MG) Históriapt_BR
dc.subject.otherHistóriapt_BR
dc.subject.otherMúsica Séc XVIIIpt_BR
dc.titleA paisagem sonora de Vila Rica e a música barroca das Minas Gerais (1711-1822)pt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
fhviana.pdf75.35 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.