Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/GCPA-8GYG5B
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Heloisa de Carvalho Torrespt_BR
dc.contributor.referee1Marta Araujo Amaralpt_BR
dc.contributor.referee2Kenia Lara da Silvapt_BR
dc.creatorLaura Maria dos Santospt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T03:11:51Z-
dc.date.available2019-08-10T03:11:51Z-
dc.date.issued2011-03-18pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/GCPA-8GYG5B-
dc.description.abstractThis study aimed to understand the skills of health professionals in educational practices in Type 2 Diabetes in Primary Care, to help improve metabolic control. This is a qualitative case study conducted with health professionals who work at the Family Health Strategy (FHS) and the Support Center for Family Health (NASF), inserted in four Health Centers in the city of Belo Horizonte (MG), 2010. A total of ten health professionals participated in semi-structured interviews and focus groups to meet and discuss the daily practices of education in type 2 diabetes and skills of each professional involved in teaching and learning process, besides the factors that act as facilitators or barriers to self-education in diabetes. The results were processed and analyzed using content analysis and were organized based on the empirical identification of the following categories: 1) Importance of Educational Practices; 2) Teamwork; 3) Knowledge; 4) Skills; and 5) Attitudes. This study shows the importance of reorienting the skills of health professionals in the practices in diabetes education through training, continuing education and the strengthening of teamwork in order to establish strategies to promote prevention and disease control.pt_BR
dc.description.resumoEste estudo teve como objetivo compreender as competências dos profissionais de saúde nas práticas educativas em diabetes tipo 2 na Atenção Primária, de modo a contribuir para melhorar o controle metabólico da doença. Trata-se de um estudo de caso qualitativo, realizado com profissionais de saúde que atuam na Estratégia Saúde da Família (ESF) e no Núcleo de Apoio à Saúde da Família (NASF), inseridos em quatro Centros de Saúde do município de Belo Horizonte (MG), no ano de 2010. Um total de dez profissionais de saúde participou das entrevistas semiestruturadas e do grupo focal, a fim de conhecer e discutir o cotidiano das práticas educativas em diabetes tipo 2 e as competências de cada profissional envolvido no processo de ensino aprendizagem, além dos fatores que agem como facilitadores ou barreiras para educação do autocontrole em diabetes. Os resultados foram tratados e analisados pelo método de análise de conteúdo, e organizados a partir da identificação das seguintes categorias empíricas: 1) Importância das Práticas Educativas; 2) Trabalho em Equipe; 3) Conhecimentos; 4) Habilidades; e 5) Atitudes. Esse estudo mostra a importância de se reorientar as competências dos profissionais de saúde nas práticas educativas em diabetes, por meio da capacitação, educação permanente e do fortalecimento do trabalho em equipe, de forma a estabelecer estratégias de promoção, prevenção e controle da doença.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPráticas Educativaspt_BR
dc.subjectDiabetes Mellitus tipo 2pt_BR
dc.subjectCompetênciaspt_BR
dc.subjectProfissionais de Saúdept_BR
dc.subject.otherCompetência Clínicapt_BR
dc.subject.otherHumanospt_BR
dc.subject.otherEnfermagempt_BR
dc.subject.otherPesquisa Qualitativapt_BR
dc.subject.otherEducação de Pacientespt_BR
dc.subject.otherDiabetes Mellitus Tipo 2/prevenção & controlept_BR
dc.subject.otherAtenção Primária à Saúdept_BR
dc.subject.otherAutocuidadopt_BR
dc.titleCompetências dos profissionais de saúde nas praticas educativas em diabetes tipo 2 na atenção primária em sáudept_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
laura_maria_dos_santos.pdf660.14 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.