Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/GMMA-7XNNFG
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Ana Claudia de Assispt_BR
dc.contributor.referee1Carlos Henrique Coutinho Rodrigues Costapt_BR
dc.contributor.referee2Oiliam Jose Lannapt_BR
dc.creatorMaria Inez Lucas Machadopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T23:02:35Z-
dc.date.available2019-08-10T23:02:35Z-
dc.date.issued2008-12-17pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/GMMA-7XNNFG-
dc.description.abstractThis study establishes the basis for an interdisciplinary approach of Secondary Piano, which could promote integration between diverse fields of the academic formation at undergraduate level, both in the Bachelor of Music and Teaching Certification degrees. Themes like teaching, musical development, pre-college musical learning and the pedagogic integration between appreciation, performance and composition, are discussed and contextualized. In the same way, some thinkers ideas regarding art making are approached and directly related to the practice and reflection about music and music education. The active observation of the performance by students and the study of the opinions and data from students and teachers of the Federal University of Minas Gerais School of Music, as well as teachers from two different music colleges, provided foundations for the considerations and pedagogical propositions presented.pt_BR
dc.description.resumoO estudo estabelece fundamentos para uma abordagem interdisciplinar do Piano Complementar que possa promover a integração entre domínios diversos da formação acadêmica, no Bacharelado e na Licenciatura. São discutidos e contextualizados temas como o ensino e o desenvolvimento musical, os percursos de aprendizagem que precedem a Graduação em Música, a integração pedagógica entre a apreciação, a performance e a criação. Da mesma forma, são tratadas as concepções de alguns pensadores a respeito do fazer artístico, correlacionando-as diretamente com a prática e com a reflexão sobre a música e o ensino musical. A observação ativa do desempenho discente e o estudo sobre opiniões e dados colhidos junto a alunos da Escola de Música da UFMG e professores, provenientes de outras duas instituições de ensino superior de música, trouxeram subsídios para as considerações e propostas pedagógicas apresentadas.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFormação acadêmicapt_BR
dc.subjectApreciaçãopt_BR
dc.subjectAbordagem interdisciplinarpt_BR
dc.subjectPropostas pedagógicaspt_BR
dc.subjectPiano complementarpt_BR
dc.subjectPerformance e criaçãopt_BR
dc.subject.otherPiano Instrução e ensinopt_BR
dc.subject.otherMusicapt_BR
dc.subject.otherAbordagem interdisciplinar do conhecimento Pianopt_BR
dc.titleO Piano Complementar e a Interdisciplinaridade: performance, apreciação e criação integradas na formação acadêmica do bacharelado e da licenciaturapt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dissertacao.pdf24.59 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.