Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/GMMA-7XNNFG
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Ana Claudia de Assis | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Carlos Henrique Coutinho Rodrigues Costa | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Oiliam Jose Lanna | pt_BR |
dc.creator | Maria Inez Lucas Machado | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2019-08-10T23:02:35Z | - |
dc.date.available | 2019-08-10T23:02:35Z | - |
dc.date.issued | 2008-12-17 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/GMMA-7XNNFG | - |
dc.description.abstract | This study establishes the basis for an interdisciplinary approach of Secondary Piano, which could promote integration between diverse fields of the academic formation at undergraduate level, both in the Bachelor of Music and Teaching Certification degrees. Themes like teaching, musical development, pre-college musical learning and the pedagogic integration between appreciation, performance and composition, are discussed and contextualized. In the same way, some thinkers ideas regarding art making are approached and directly related to the practice and reflection about music and music education. The active observation of the performance by students and the study of the opinions and data from students and teachers of the Federal University of Minas Gerais School of Music, as well as teachers from two different music colleges, provided foundations for the considerations and pedagogical propositions presented. | pt_BR |
dc.description.resumo | O estudo estabelece fundamentos para uma abordagem interdisciplinar do Piano Complementar que possa promover a integração entre domínios diversos da formação acadêmica, no Bacharelado e na Licenciatura. São discutidos e contextualizados temas como o ensino e o desenvolvimento musical, os percursos de aprendizagem que precedem a Graduação em Música, a integração pedagógica entre a apreciação, a performance e a criação. Da mesma forma, são tratadas as concepções de alguns pensadores a respeito do fazer artístico, correlacionando-as diretamente com a prática e com a reflexão sobre a música e o ensino musical. A observação ativa do desempenho discente e o estudo sobre opiniões e dados colhidos junto a alunos da Escola de Música da UFMG e professores, provenientes de outras duas instituições de ensino superior de música, trouxeram subsídios para as considerações e propostas pedagógicas apresentadas. | pt_BR |
dc.language | Português | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Formação acadêmica | pt_BR |
dc.subject | Apreciação | pt_BR |
dc.subject | Abordagem interdisciplinar | pt_BR |
dc.subject | Propostas pedagógicas | pt_BR |
dc.subject | Piano complementar | pt_BR |
dc.subject | Performance e criação | pt_BR |
dc.subject.other | Piano Instrução e ensino | pt_BR |
dc.subject.other | Musica | pt_BR |
dc.subject.other | Abordagem interdisciplinar do conhecimento Piano | pt_BR |
dc.title | O Piano Complementar e a Interdisciplinaridade: performance, apreciação e criação integradas na formação acadêmica do bacharelado e da licenciatura | pt_BR |
dc.type | Dissertação de Mestrado | pt_BR |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
dissertacao.pdf | 24.59 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.