Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/GMMA-7XRGXQ
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Edson Queiroz de Andradept_BR
dc.contributor.referee1Maria Cecilia Cavalieri Francapt_BR
dc.contributor.referee2Andre Cavazotti e Silvapt_BR
dc.contributor.referee3Yara Vieira Quérciapt_BR
dc.creatorKenia Adriane Pinto Chantalpt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T01:44:32Z-
dc.date.available2019-08-13T01:44:32Z-
dc.date.issued2007-12-12pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/GMMA-7XRGXQ-
dc.description.abstractThis work is a study which has a descriptive outline and it focuses the investigative analysis on how technical development occurs with children in learning to play the violin. In order to enrich this work, we should consider some aspects of the Cognitive and Development Psychology, which refer to different and specific ages that are between three and seven years old. We have selected ten technical criteria to evaluate the childrens development, during a period of a year. These criteria were analyzed in a repertoire of fifty pieces, with different styles and gradation levels of difficulty. For this research we observed violin students from Allegretto, a Musical Educational Center located in Belo Horizonte. This Center develops a consistent musical work with children and also with teenagers and adults. The results shown in this study are initial and they deserve receive deeper investigation in the future.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho é um estudo-piloto, de delineamento descritivo, que tem como objetivo investigar como se processa o desenvolvimento técnico de crianças de 3 a 7 anos no aprendizado do violino. Para embasar este trabalho, apresentamos considerações da psicologia cognitiva e do desenvolvimento, referentes ao período pré-operacional. Elegemos dez critérios técnicos para avaliarmos o desempenho das crianças, durante o período de um ano. Os critérios foram analisados em um repertório de cinqüenta peças, com estilos diversos e níveis de dificuldades gradativos. O contexto de realização da pesquisa é o Allegretto Centro de Educação Musical, uma escola especializada de música em Belo Horizonte, que desenvolve um trabalho musical consistente com crianças de 0 a 12 anos e também com adolescentes e adultos. Os resultados apresentados neste trabalho são iniciais, e merecem receber um maior aprofundamento em estudos futuros.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação Musicalpt_BR
dc.subjectAprendizado do violinopt_BR
dc.subjectAllegrettopt_BR
dc.subject.otherCognição nas criançaspt_BR
dc.subject.otherViolino Instrução e ensinopt_BR
dc.titleO ensino de violino no estágio pré-operacional: um estudo piloto sobre o desenvolvimento técnico, com considerações da psicologia cognitiva e do desenvolvimentopt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File SizeFormat 
04._disserta__o_completa.pdf1.73 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.