Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/GMMA-ASMFYS
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Fernando de Oliveira Rochapt_BR
dc.contributor.referee1Carlos Eduardo Di Stasipt_BR
dc.contributor.referee2Fernando Martins de Castro Chaibpt_BR
dc.creatorMonica Rocio Navas Lomapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T16:21:07Z-
dc.date.available2019-08-14T16:21:07Z-
dc.date.issued2016-11-24pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/GMMA-ASMFYS-
dc.description.abstractThis paper discusses the interaction between the contemporary percussionist and other areas of knowledge, in function of the repertory requirements around the second half of the twentieth century onwards. To describe this interaction we will adopt the concept of percussionist multifaceted, which was inspired by the concept of atuação polifonica developed by the actor and researcher Ernani Maletta. Throughout this paper are presented some of the most recurrent skills required by percussionists in the current repertoire: learning techniques and instruments from the most diverse cultures, capacity to create and / or modify instruments, incorporation of elements of theatrical language (mainly use of gesture and voice ), knowledge of basic elements of technology. Finally, three works are presented and discussed, in which many of these skills are required of the performer: Silence must be!, by Thierry De Mey; Cinnabar Heart, of Chinnary Ung; and Double, by Aurélio Edler-Copes.pt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho discorre sobre a interação entre o percussionista contemporâneo com outras áreas de conhecimento, em função de exigências do repertório de meados do século XX em diante. Para descrever esta interação adotaremos o conceito de percussionista multifacetado, que foi inspirado no conceito de atuação polifônica desenvolvido pelo ator e pesquisador Ernani Maletta. Ao longo deste trabalho são apresentadas certas habilidades mais recorrentes exigidas dos percussionistas no repertório atual: aprendizado de técnicas e instrumentos das mais diversas culturas, capacidade de criar e/ou modificar instrumentos, incorporação de elementos da linguagem teatral (sobretudo uso do gesto e da voz), conhecimento de elementos básicos de tecnologia. Finalmente são apresentadas e discutidas três obras, nas quais muitas destas habilidades são exigidas do performer: Silence must be!, de Thierry De Mey; Cinnabar Heart, de Chinnary Ung; e Double, de Aurélio Edler-Copes.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAtuação multifacetadapt_BR
dc.subjectPercussão teatralpt_BR
dc.subjectPercussão contemporâneapt_BR
dc.subject.otherPerformance musicalpt_BR
dc.subject.otherMusicapt_BR
dc.subject.otherMúsica para percussão pt_BR
dc.titleA atuação multifacetada do percussionista: desafios de performance em três obras para percussão solopt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_de_mestrado.pdf6.48 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.