Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/GMMA-B4WFSA
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Heloisa Faria Braga Feichaspt_BR
dc.contributor.advisor-co1Walenia Marilia Silvapt_BR
dc.contributor.referee1Lucia Helena Alvarez Leitept_BR
dc.contributor.referee2Liberia Rodrigues Nevespt_BR
dc.contributor.referee3Nair Aparecida Rodrigues Pirespt_BR
dc.contributor.referee4Cristiane Maria Galdino de Almeidapt_BR
dc.creatorEvandro Carvalho de Menezespt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T09:46:33Z-
dc.date.available2019-08-14T09:46:33Z-
dc.date.issued2017-09-04pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/GMMA-B4WFSA-
dc.description.abstractThis research approaches music education in the context of Basic Education Schools. The empirical field of research consisted of a private school in Belo Horizonte, MG. Epistemologically, the institution presents itself based on the constructivist perspective and, politically, on the principles of democratic education, adopting the projects as a privileged learning strategy. The study sought to understand and describe a project developed by the music teacher in a class of the 3rd cycle of Primary Education. The research object is in the sociocultural field of musical education. The methodological approach was based on the qualitative paradigm, supported by the case study with participant observation. The musical practices were analyzed from the perspective of educators and authors who dedicated themselves to the study and / or practical application of work projects in different countries, Brazil (ALVAREZ LEITE, 1996, 2007, 2014), (MARTINS, 2011), (NOGUEIRA, 2001, 2009); Portugal (NIZA, 2015f); Spain (HERNÁNDEZ, 1998b); and France (BOUTINET, 2002), (JOLIBERT, 1994a, 1994b, 2006). The pedagogical-musical process conducted under the perspective of actions in the project was presented as an alternative for the inclusion of Music in Basic Education. The conclusions pointed to the need to understand the fundamentals of this pedagogical posture by musical educators and the necessary adaptation of their use to each specific context. This research aims to contribute to the reflection and the practice regarding the inclusion of Music in Basic Education Schools, understood as a space for global training and democratization of culture. The study also intends to contribute to the formulation of appropriate pedagogical and methodological proposals for the inclusion of Music in schools, trying to equate the specifics of the discipline with those of the context.pt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa aborda a educação musical no contexto das Escolas de Educação Básica. O campo empírico da pesquisa constituiu-se de uma escola do sistema privado de ensino de Belo Horizonte, MG. Epistemologicamente, a instituição apresenta-se fundada na perspectiva construtivista e, politicamente, nos princípios da educação democrática, adotando os projetos como estratégia privilegiada de aprendizagem. O estudo buscou compreender e descrever um projeto desenvolvido pelo professor de Música em uma turma do 3º ciclo do Ensino Fundamental. O objeto de pesquisa insere-se no campo sociocultural da educação musical. A abordagem metodológica se deu pelo paradigma qualitativo, respaldada pelo estudo de caso com observação participante. As práticas musicais foram analisadas a partir da perspectiva de educadores e autores que se dedicaram ao estudo e/ou aplicação prática dos projetos de trabalho em diferentes países, Brasil (ALVAREZ LEITE, 1996, 2007, 2014), (MARTINS, 2011), (NOGUEIRA, 2001, 2009); Portugal (NIZA, 2015f); Espanha (HERNÁNDEZ, 1998b); e França (BOUTINET, 2002), (JOLIBERT, 1994a, 1994b, 2006). O processo pedagógico-musical conduzido sob a perspectiva das ações em projeto apresentou-se como alternativa para a inclusão da Música na Educação Básica. As conclusões apontaram para a necessidade da compreensão dos fundamentos desta postura pedagógica pelos educadores musicais e para a necessária adequação de sua utilização a cada contexto específico. A presente pesquisa pretende contribuir para a reflexão e a prática no que diz respeito à inclusão da Música nas Escolas de Educação Básica, compreendido como um espaço de formação global e de democratização da cultura. O estudo pretende ainda contribuir para a formulação de propostas pedagógicas e metodológicas adequadas para a inclusão da Música nas escolas, procurando equacionar as especificidades da disciplina às do contexto.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectProjetos de trabalhopt_BR
dc.subjectEscolas de Educação Básicapt_BR
dc.subjectEducação musicalpt_BR
dc.subject.otherMusicapt_BR
dc.titleOs projetos de trabalho como alternativa para aulas de música nas escolas de Educação Básica: um estudo de caso em uma escola do sistema privado de ensino de Belo Horizonte, MGpt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese_evandro_menezes.pdf3.06 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.