Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/HJPB-7DBRTT
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Leoncio Jose Gomes Soarespt_BR
dc.contributor.advisor-co1Juarez Tarcisio Dayrellpt_BR
dc.contributor.referee1Ines Assuncao de Castro Teixeirapt_BR
dc.contributor.referee2Wivian Wellerpt_BR
dc.creatorCamila do Carmo Saidpt_BR
dc.date.accessioned2019-08-09T14:52:21Z-
dc.date.available2019-08-09T14:52:21Z-
dc.date.issued2007-12-17pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/HJPB-7DBRTT-
dc.description.abstractThis research focuses on the field of studies on the relationship between youth and education. Based on contemporary debates about identity and youth cultures, this research aims at understanding the meanings of rap groups for young women and its possible implications on the construction of the identities of these young women. This research takes as reference that culture and cultural production, mainly around the music scene, are privileged places for the formation and practice of contemporary youth as social actors, providing articulation of identities and references in the consolidation of individual and collective projects. Through a qualitative research with ethnographic focus conducted with two groups of rap from the city of Belo Horizonte - one composed solely by women and the other with a mixed composition - the paper shows the organization, the dynamic, and the performance of these groups in the citys hip-hop scene. This research aims at understanding, from a socio-cultural perspective, who are these young people members of the groups and which roles these groups play in the identity / lives of these young women.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho situa-se no campo de estudos acerca das relações entre juventude e educação. Tendo como referencial teórico a fortuna crítica dos debates contemporâneos sobre a identidade e sobre as culturas juvenis, a dissertação propõe-se a compreender o(s) significado (s) que os grupos de rap assumem para jovens mulheres e quais seriam suas possíveis implicações na construção das identidades femininas dessas jovens. Parto do pressuposto de que a cultura e a produção cultural, principalmente em torno do cenário musical, tornam-se um espaço privilegiado de formação e produção dos/as jovens contemporâneos enquanto atores sociais, proporcionando articulações de identidades e referências na consolidação de projetos de vida individuais e coletivos. Através de uma pesquisa qualitativa, com enfoque etnográfico, realizada com dois grupos de rap da cidade de Belo Horizonte um composto somente por mulheres e o outro com uma composição mista analiso a organização, a dinâmica e a atuação desses grupos no cenário hip-hop da cidade. Procuro compreender, a partir de uma perspectiva sócio-cultural, quem são essas jovens integrantes dos grupos e quais os significados que esses grupos assumem na constituição dessas jovens como mulheres.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectGrupos culturais juvenispt_BR
dc.subjectJovens mulherespt_BR
dc.subjectIdentidadept_BR
dc.subject.otherRap (Música)pt_BR
dc.subject.otherHip-hop (Cultura popular jovem)pt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherIdentidade culturalpt_BR
dc.titleAs Minas da rima: as jovens mulheres e o movimento hip-hop de Belo Horizontept_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o.pdf1.7 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.