Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/HJPB-7FVFJ5
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Leoncio Jose Gomes Soarespt_BR
dc.contributor.referee1Maria Amelia Gomes de C Giovanettipt_BR
dc.contributor.referee2Carmem Lucia Eitererpt_BR
dc.creatorRita Aparecida Rochapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T07:21:13Z-
dc.date.available2019-08-10T07:21:13Z-
dc.date.issued2008-06-20pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/HJPB-7FVFJ5-
dc.description.abstractThis study approaches the educational field for young and adults, with the purpose of elaborating a curriculum for this public. With theorical background in curriculum production, education for young and adults, and social education, the text intends to explain how the schools produces and work their curriculum for this public, and also will try to point out thoughts and contributions for its elaboration. It also shows how this experience can advance and produce time and space, considering the particularities of young and adults students, in a curricular point of view, still marked by a disciplinary culture, and in the young and adults students field, by the systematization of effective purposes to work with this public. The study had as reference, the school that I worked as a coordinator, during the period from 2001 to 2007. The informations occurred during activities that happened inside and outside the classrooms, promoted in other social environments, while capacitating educators, and during other times destined to think and evaluate the curriculum for young and adults students. This study is a result of my course, and as my experience as an educator in the social area, in academic studies, as a coordinator, and with discussions concerning the educational policies.pt_BR
dc.description.resumoEste estudo situa-se no campo da educação de jovens e adultos acerca da construção de um currículo para educandos jovens e adultos. Tendo como referencial teórico a produção referente ao currículo, à educação de jovens e adultos e à educação popular, este texto propõe-se a compreender como a escola em estudo elabora o currículo para esse público, buscando apontar, nessa experiência, as suas elaborações e contribuições para o campo do currículo e para a educação de jovens e adultos. Pretende-se ainda apontar como essa experiência consegue avançar e criar tempos e espaços diferenciados considerando as especificidades dos educandos jovens e adultos, no interior de uma política curricular ainda marcada pela cultura disciplinar e no campo da Educação de Jovens e Adultos pela ainda incipiente sistematização de propostas efetivas para o trabalho com esse público. Esta pesquisa refere-se à escola de educação de jovens e adultos onde atuo como coordenadora, abarcando o período compreendido entre 2001 e 2007. Foram espaços de observação: as atividades desenvolvidas em sala de aula e fora dela, as atividades realizadas em parcerias com outros espaços sociais, a reunião de formação de educadores e os tempos e espaços criados para pensar e avaliar o currículo com os educandos jovens e adultos. Este estudo é também fruto de minha trajetória como educadora nos movimentos sociais, nos estudos da academia, na atuação como coordenadora dessa escola, e nas discussões desenvolvidas nos espaços de discussão de políticas educacionais.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação de jovens e adultospt_BR
dc.subjectCurrículopt_BR
dc.subject.otherCurrículospt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherProfessores Avaliação Formação profissionalpt_BR
dc.subject.otherAvaliação educacionalpt_BR
dc.subject.otherEducação de adultospt_BR
dc.titleO currículo na educação de jovens e adultos: uma experiência em construçãopt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta_ao_rita_rocha___novembro_de_2008__vers_o_final_.pdf3.53 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.