Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/HJPB-7KNH4C
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Leoncio Jose Gomes Soarespt_BR
dc.contributor.referee1Carmem Lucia Eitererpt_BR
dc.contributor.referee2Carla Simone Chamonpt_BR
dc.creatorEmmeline Salume Matipt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T18:30:00Z-
dc.date.available2019-08-13T18:30:00Z-
dc.date.issued2008-10-10pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/HJPB-7KNH4C-
dc.description.abstractThis paper aims at reflecting on the educational formation of History teachers who belong to a project of Young and Adult Education, called EJA. It tries not only to understand what such experience represents to their initial teaching formation but also to evaluate the need stated in the specific literature for a specific formation towards work with EJA. It consists of qualitative research whose sources are interviews with History teachers and classroom reports collected in the so called classroom notebooks. Six individuals- three women and three men participated in this investigation; their classroom notebooks have been read and analyzed and then, all the participants were interviewed. From the above mentioned documental data, it was possible to understand better the process of becoming a History educator within the EJA context. If, on one hand, it can be said that such a process is meaningful and relevant to the professional life of the individuals researched, on the other hand, some conflicts and tensions throughout their formation were detected. This study reveals that the constraints found are related to both formal aspects belonging to the university environment and to some difficulties in understanding specific features which characterize young and adult teaching professionals.pt_BR
dc.description.resumoA pesquisa tem como objetivo acompanhar trajetórias formativas de professores de História em um projeto de Educação de Jovens e Adultos (EJA). Visa entender quais os significados que esta experiência apresenta para a formação inicial de docentes. Busca, além disso, avaliar a necessidade, divulgada pela literatura na área, de formação específica para o trabalho com a EJA. Trata-se de uma pesquisa de caráter qualitativo, que utiliza como fontes as entrevistas com professores de História e os registros das aulas contidos nos chamados Cadernos de Turma. Ao todo participaram dessa investigação seis profissionais da área, sendo três mulheres e três homens. Os Cadernos de Turma produzidos por eles foram lidos e analisados, sendo, em seguida, realizadas entrevistas com cada um deles. A partir da pesquisa documental e dos relatos recolhidos das entrevistas foi possível entender o processo de se tornar educador da EJA. Percebe-se que este processo é considerado importante e significativo para a vida profissional dos sujeitos pesquisados. Entretanto, pode-se afirmar que a trajetória de formação desses professores, no âmbito da EJA, é permeada de conflitos, tensões e percalços. Tal questão, como a pesquisa mostra, está ligada aos aparatos formativos que existem dentro da universidade, como também às dificuldades de compreender as especificidades que caracterizam educandos jovens e adultos.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação de Jovens e Adultospt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherAlfabetizaçãopt_BR
dc.subject.otherEducação de adultospt_BR
dc.titleTrajetórias de educadores construídas na educação de jovens e adultos: experiências e significadospt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dissertacao_vers_o_final__impressao_.pdf754.18 kBAdobe PDFView/Open
disserta__o_vers_o_final_1_impressao_.pdf22.93 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.