Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/HJPB-7UPM4B
Type: Dissertação de Mestrado
Title: Cuidar e educar: avaliação do impacto de programa governamental sobre crianças e suas famílias
Authors: Beatriz Graveli de Sousa Barbosa
First Advisor: Marisa Ribeiro Teixeira Duarte
First Co-advisor: Adriana Maria Cancella Duarte
First Referee: Monica Correia Baptista
Second Referee: Maria de Lourdes Rocha de Lima
Abstract: O estudo iniciou-se com a descrição da organização institucional do cenário internacional e nacional de oferta dos serviços à primeira infância em relação ã noção de Educação e Cuidados com a Primeira Infância. As características institucionais do atendimento permitiram identificar, no cenário mundial, alguns dos dispositivos gerais presentes nos diferentes sistemas de prestação de serviços em educação infantil, diferenciando-os das demais etapas da educação básica. Em seguida, procedeu-se a discussão da literatura sobre procedimentos de avaliação de políticas, programas e projetos governamentais. Ao interrogar diferentes autores sobre as razões e processos de avaliar, foram elaborados os fundamentos teórico-metodológicos do estudo de caso sobre o impacto desse programa em um grupo específico de seu público alvo. O estudo finaliza-se com as entrevistas realizadas em 2008 com profissionais e responsáveis pelos alunos que se encontram matriculados na UMEI Carlos Prates Danielle Mitterrand. Foram entrevistados seis responsáveis pelas crianças que freqüentam a UMEI desde 2004 e seis profissionais em atuação na UMEI. Por meio da análise do conteúdo das entrevistas foi possível avaliar o impacto da instituição nas famílias em relação à renda e orçamento familiar, no desenvolvimento de hábitos de higiene nas crianças e famílias, e no processo de escolarização. Os dados coletados sobre as crianças permitiram detectar ainda até que ponto a ação da UMEI repercutiu na perspectiva do seu desenvolvimento cognitivo, do acesso aos bens culturais e à saúde. O estudo conclui observando sobre a prioridade estabelecida, a ação de cuidar, e o direcionamento da política educacional para a gestão do trabalho e da pobreza.
Abstract: The paper initially describes the national and international organization practices related to the offer of services to children in their early childhood, specially regarding the concepts of child Education and child care. The institutional characteristics of the education services, as provided globally, revealed a series of general practices observed in several systems of child education. These practices provide enough differentiation to distinguish the child education services from the remaining stages of basic education. After that, the literature on evaluation proceedings of government policies, programs and projects has been discussed. By reviewing many scholars on their opinions about the evaluation proceedings and the reasons why to evaluate, it became possible to elaborate the theoretical and methodolocial basis applied to a case study. The case explores the impact of child education over an specific group This study finally presents a series of interviews made during 2008 with a group of education professional and responsible adults who are in charge of the children attending the City Unit for Child Education (UMEI Carlos Prates Danieel Miterrand). Six adults responsible for children that attend the UMEI since 2004 and six professionals working at the UMEI have been interviewed. Through the analysis of the interviews, it has been possible to evaluate the impact of the UMEI institution over the families that keep their children there. The impacts have been noticed on fields such as family budget and income, encouragement of good hygiene habits and on the education process. The data also revealed the extent of UMEI's influence over the chidren's cognitive development perspectives and access to culture and health. The study finishes making recommendations about the priority that should be given to the child care and the shift that educational policies should make towards the management of work and poverty.
Subject: Educação de crianças Aspectos sociais
Educação
Educação Políticas públicas Avaliação Brasil
language: Português
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/HJPB-7UPM4B
Issue Date: 2-Apr-2009
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
microsoft_word___disserta__o_final.pdf12.91 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.