Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/HJPB-7UPMBA
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Maria do Carmo de Lacerda Peixotopt_BR
dc.contributor.referee1Maria Jose Braga Vianapt_BR
dc.contributor.referee2Mauro Mendes Bragapt_BR
dc.creatorAna Amelia Chaves Teixeira Adachipt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T22:15:25Z-
dc.date.available2019-08-12T22:15:25Z-
dc.date.issued2009-01-30pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/HJPB-7UPMBA-
dc.description.abstractThis research intends to analyze the student's dropout in five undergraduate courses of the Federal University of Minas Gerais - UFMG, from 2000 to 2007. The study is characterized by being a case study and the chosen methodology considered the existent information in the Registration and Academic Control Department - DRCA of UFMG, the institutional rules for the students' disconnection and the data collected in interviews with the former-students, avoided and no- avoided. The found results, by a quantitative and qualitative information analysis, show that escape is higher in the courses that demand lower notes for entrance, in graduations whose students socioeconomic and cultural level is predominantly low and the courses present lower social prestige. The students with low socioeconomic classification, the ones which receive support of the student attendance, present high conclusion indexes. Students of five courses were selected to be interviewed. The intension was to identify their reasons to abandon the courses. The main detected aspects were the acting problems, because they are hard-working students and they had high school done out of Belo Horizonte.pt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa tem por objetivo analisar a evasão em cinco cursos de graduação da Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG, no período de 2000 a 2007. O estudo se caracteriza por ser um estudo de caso e a metodologia utilizada considerou as informações existentes no Departamento de Registro e Controle Acadêmico DRCA da UFMG, as regras institucionais para o desligamento dos estudantes e os dados coletados em entrevistas com os ex-alunos, evadidos e não- evadidos. Os resultados encontrados, mediante uma análise quantitativa e qualitativa das informações, mostram que evasão é mais elevada nos cursos que exigem notas mais baixas para entrada, em graduações cujo perfil discente é de nível socioeconômico e cultural predominantemente baixo, sendo, ainda, cursos de mais baixo prestígio social. Os estudantes de classificação socioeconômica mais baixa, que recebem apoio da assistência estudantil, apresentam elevados índices de conclusão. Estudantes de cinco cursos foram selecionados para serem entrevistados e os principais aspectos detectados para os seus desligamentos foram: os problemas de desempenho, por serem estudantes trabalhadores e na escolarização feita fora de Belo Horizonte.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEvasãopt_BR
dc.subjectEnsino superiorpt_BR
dc.subjectPerfil socioeconômico e culturalpt_BR
dc.subjectTeoria de Tintopt_BR
dc.subjectUFMGpt_BR
dc.subject.otherEvasão escolarpt_BR
dc.subject.otherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherEnsino superior Aspectos sociaispt_BR
dc.subject.otherFracasso escolarpt_BR
dc.titleEvasão e evadidos nos cursos de graduação da UFMGpt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_ana_am_lia_adachi.pdf873.78 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.