Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/HJPB-858P3S
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Antonia Vitoria Soares Aranhapt_BR
dc.contributor.referee1Nilma Lino Gomespt_BR
dc.contributor.referee2Maria de Lourdes Rocha de Limapt_BR
dc.contributor.referee3Maria Auxiliadora Monteiro Oliveirapt_BR
dc.creatorNara Luciene Rocha Fidalgopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T20:52:38Z-
dc.date.available2019-08-10T20:52:38Z-
dc.date.issued2010-01-27pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/HJPB-858P3S-
dc.description.abstractThe debate on Technology, Information Society, Knowledge Society on the socalled establishment of the Digital Society was, and remains so, as the object of investigations in the field of applicants' Social Sciences and Humanities in the last decade. The professor, who is the subject of this paper - in the meantime - as a key actor in the production and dissemination of knowledge will be confronted with many new benefits, but also demands on their daily activities and work on all your social environment, including on the space 'private' home. The high productivity and its consequences are the central issue of this approach, a spectacle that teaching is a dialogue with Debord (1997), which states that the "spectacle within society corresponds to a concrete manufacture of alienation." For analysis of the thesis were considered the testimony of 26 teachers interviewed, 7 universities public universities in the Southeast: Universidade Federal Fluminense (UFF), Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Universidade Federal do Espirito Santo (UFES), Universidade Federal de Uberlândia (UFU), Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) and Universidade Federal do Rio de Janeiro (Unirio), in order to identify the major changes that affected the teaching period 1995 to 2007, especially with reference to the Plan of Reform of the State started in 1995. The work is distributed in the Introduction, five chapters and Conclusion. Resorted to as a methodological resource, the use ofartistic works in the field of Music and Literature Poetics in an attempt toillustrate more smoothly that at times will be hard to be exposed, and intend to lead a reflection sensitized, and cientifized not only of the subject.pt_BR
dc.description.resumoO debate sobre Tecnologias, Sociedade da Informação, Sociedade doConhecimento, sobre a tão falada instauração da Sociedade Digital vinha e, assim continua, como objeto de investigações recorrentes no campo das Ciências Sociais e das Ciências Humanas na última década. O professor universitário, que é o sujeito central deste trabalho - neste ínterim - como importante agente no processo de produção e difusão do conhecimento vai sendo confrontado com muitas novidades, benefícios, mas também exigências sobre o cotidiano das suas atividades de trabalho e sobre todo seu entorno social, inclusive, sobre o espaço privado do lar. O Produtivismo e os seus desdobramentos são a questão central desta abordagem, a espetacularização dessa docência vai dialogando com Debord (1997), que afirma que o espetáculo na sociedade corresponde a um fabrico concreto dealienação. Para análise da tese foram considerados os depoimentos de 26 professores entrevistados de 7 Universidades Universidades Federais da região sudeste: Universidade Federal Fluminense (UFF), Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), Universidade Federal de Uberlândia (UFU), Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Universidade Federal de São Paulo (Unifesp) e Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (Unirio), com o objetivo de identificar as principais mudanças que afetaram o trabalho docente no período de 1995 a 2007, especialmente tendo como referência o Plano de Reforma do Estadoiniciado em 1995. O trabalho está distribuído em Introdução, cinco Capítulos e Conclusão. Recorreu-se como recurso metodológico, à utilização de obras artísticas no campo da Música e da Literatura Poética, na tentativa de ilustrar de maneira mais suave o que em alguns momentos será duro de ser exposto, além de intencionar conduzir a uma reflexão sensibilizada, e não apenas cientifizada do tema proposto.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectTrabalho Docentept_BR
dc.subjectTrabalho e Educaçãopt_BR
dc.subject.otherTrabalho Aspectos sociaispt_BR
dc.subject.otherProfessores Aspectos sociaispt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.titleA espetacularização do trabalho docente universitário: dilemas para produzir e viver e viver para produzirpt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
nara_tese_final_corrigida.pdf1.13 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.