Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/IOMS-5XFMWC
Type: | Dissertação de Mestrado |
Title: | A criatividade na fala do professor de física |
Authors: | Danilo Ribeiro Sa Fortes |
First Advisor: | Silvania Sousa Nascimento |
First Referee: | Magali de Castro |
Second Referee: | Oto Neri Borges |
Abstract: | Com base em entrevista semi-estruturada, gravada e transcrita, elaborou-se esta pesquisa que estuda a fala sobre criatividade de cinco professores singulares de Física do ensino médio da Escola Estadual Governador Milton Campos de Belo Horizonte. Para a análise, utilizaram-se parâmetros teóricos dos ciclos profissionais estabelecidos por Huberman et al (1993) e tarefas com características de design estabelecidas por Schön (2000). As categorias de análise partiram da construção de um quadro analítico do conceito de criatividade estabelecido por Rhodes (1961), acrescentando o ponto de vista do tetraedro de princípios derivado de Vaz (1989) de aspectos pedagógicos, filosóficos, psicológicos e sociológicos de seu profissionalismo docente. Identificamos as características da criatividade em professores considerados criativos pela comunidade escolar a qual pertencem e, em conseqüência, estabelecemos relações entre a prática docente e o saber docente desses professores. Como resultado encontrou-se indicadores sobre o sujeito criativo e o processo de produção de sua obra. |
Abstract: | This research investigates the creative work of five peculiar Physics teachers from E.E.Gov.Milton Campos high school in Belo Horizonte, set up from semi-structured, recorded and transcribed interview. The analysis was proceeded by using theoretical parameters of professional cycles defined by Huberman et al (1993) and design-like tasks defined by Schön (2000). The categories of analysis stemmed from the construction of an analytical frame of the concept of creativity set by Rhodes (1961) and included the point of view of the tetrahedron of principles derived from Vaz (1989) about pedagogical, sociological and psychological aspects of his teaching professionalism. We hope to identify the characteristics of creativity in teachers considered as creative by the high school community where they belong to and as a consequence to establish relations between the teaching praxis and the teaching knowing of these educators. As result, we intend to find markers for the creative individual and the manufacturing process of his/her work. |
Subject: | Criatividade Professores Formação Profissão Saber docente Educação |
language: | Português |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
Rights: | Acesso Aberto |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/IOMS-5XFMWC |
Issue Date: | 28-Mar-2003 |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
disserta__o_danilo_ribeiro_s__fortes.pdf | 2.54 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.