Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/IOMS-678HFK
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Maria da Conceicao F Reis Fonsecapt_BR
dc.contributor.referee1Maria Manuela Martins Soares Davidpt_BR
dc.contributor.referee2Roseli Aparecida Cação Fontanapt_BR
dc.contributor.referee3Ana Cristina Ferreirapt_BR
dc.creatorRoberto Antonio Marquespt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T18:54:27Z-
dc.date.available2019-08-13T18:54:27Z-
dc.date.issued2004-10-26pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/IOMS-678HFK-
dc.description.abstractIn this work, we analyzed the understanding that teachers of the initial cycles of Elementary School have about themselves as Mathematical Educators. Semi-structured interviews with nine teachers who teach Mathematics in the initial cycles were carried out. Submitting the transcriptions to Content Analysis, we tried to define constitutive themes and arguments of that understanding. Using Discourse Analysis resources, we searched to identify and to discuss the manners, in which the interviewees structure their speeches, assume and respond (to and for) speeches and positions in the school scenery. The interviews analyse shows that the teachers understanding of themselves as Mathematical Educators grees through the mediations that are established while they search solutions for challenges of their teaching condition and practice. The concerns identified in their speeches indicate the need for approaching cultural aspects of the Mathematics teaching conditions in training courses for these teachers.pt_BR
dc.description.resumoNeste trabalho, analisamos a compreensão que as professoras dos ciclos iniciais do Ensino Fundamental têm de si mesmas como Educadoras Matemáticas. Foram realizadas entrevistas semi-estruturadas com nove professoras que ensinam Matemática nos ciclos iniciais. As transcrições foram submetidas a Análise de Conteúdo, para definição de temas e argumentos que nos pareceram constituintes dessa compreensão. Lançando mão de recursos da Análise do Discurso, buscamos identificar e discutir os modos pelos quais as entrevistadas estruturam suas falas, assumem e respondem (a e por) discursos e posições no cenário escolar. A análise das entrevistas revela que a compreensão que as professoras têm de si mesmas como Educadoras Matemáticas passa pelas mediações que elas estabelecem na busca de soluções para os desafios de sua condição e prática docente. As preocupações identificadas nos seus depoimentos apontam para a necessidade de os cursos de formação de professores contemplarem os aspectos culturais que permeiam a condição docente de quem ensina Matemática.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação matemáticapt_BR
dc.subjectCondição docentept_BR
dc.subjectProfessores dos ciclos iniciaispt_BR
dc.subject.otherMatematica Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherProfessores Formaçãopt_BR
dc.subject.otherPesquisa Metodologiapt_BR
dc.subject.otherEntrevistaspt_BR
dc.titleProfessoras dos ciclos iniciais do ensino fundamental: a compreensão de si mesmas como educadoras matemáticaspt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1000000541.pdf582.16 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.