Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/IOMS-6LYNEY
Type: | Dissertação de Mestrado |
Title: | Perspectivas do material didático eletrônico: o software educativo de matemática |
Authors: | Jakeline Lins Guimaraes de Albuquerque |
First Advisor: | Maria da Conceicao F Reis Fonseca |
First Co-advisor: | Jussara de Loiola Araujo |
First Referee: | Marcelo de Carvalho Borba |
Second Referee: | Isabel Cristina Alves da Silva Frade |
Abstract: | Esta dissertação analisou aspectos que compõem a interface do Cabri Géomètre II e do SuperLOGO 3.0, programas utilizados em salas de aula de Matemática, em escolas de Ensino Fundamental de Belo Horizonte. O intuito da análise empreendida foi perceber de que maneira esses programas se apropriam dos recursos comunicativos e operacionais da hipermídia na implementação de seus propósitos pedagógicos. Para isso, foram estabelecidas, com base na observação de recursos e potencialidades desses programas, bem como no diálogo com pesquisas e reflexões a respeito da apropriação das tecnologias informáticas pela sociedade, em particular, pelo campo da Educação, algumas categorias para guiarem a análise proposta. Tais categorias estímulo a diferentes modalidades perceptivas; arquitetura da informação; modalidades da experiência; dispositivo informacional; dispositivo comunicacional; dispositivos de memória e extensão; dispositivos de abordagem abrangem diversos aspectos constitutivos da abordagem de um software utilizado com finalidades educativas. Elas permitiram identificar, em cada um dos programas analisados, em que aspectos as potencialidades da hipermídia são mais intensamente aproveitadas e de que maneira, por conseguinte, esse aproveitamento pode contribuir para o enriquecimento das propostas pedagógicas que se desenvolvem no contexto da Educação Matemática. |
Abstract: | This research analyzed aspects that compose the interface of the Cabri Géomètre II and SuperLOGO 3,0, programs used in classrooms of Mathematics, in schools of Basic Education of Belo Horizonte. The intention of this analysis was to perceive how these programs appropriate of the comunicative and operational resources of the hipermídia in the implementation of its pedagogical intentions. As a guide to the analysis proposed, some categories had been established, in continuous dialogue with research and reflections regarding the appropriation of the informatic technologies for the society, in particular, for the field of the Education. Such categories stimulaton the different perceptive modalities; architecture of the information; modalities of the experience; informacional device; comunicacional device; devices of memory and extension; boarding devices consider diverse constituent aspects of the boarding of a software used with educative purposes enclose. They had allowed to identify, in each one of the analyzed programs, how the potentialities of the hipermídia are more intensely used and how, therefore, this utilization can contribute for the enrichment of the pedagogical proposals developed in the context of the Mathematical Education. |
Subject: | Matemática Estudo e ensino Educação Hipermidia Tecnologia educacional Software Tecnologia da informação |
language: | Português |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
Rights: | Acesso Aberto |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/IOMS-6LYNEY |
Issue Date: | 27-Oct-2005 |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
mestrado_fae_2005__dissertacao_jakeline_lins.pdf | 1.14 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.