Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/JSSS-7KPNAH
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Stephane Denis Albert Rene Huchetpt_BR
dc.contributor.referee1Patricia Dias Francapt_BR
dc.contributor.referee2Marisa Florido Cesarpt_BR
dc.creatorClaudia Malheiros Dodd Lourenzopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T06:55:21Z-
dc.date.available2019-08-14T06:55:21Z-
dc.date.issued2007-09-19pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/JSSS-7KPNAH-
dc.description.abstractThe present research considers to create an interlocution between the subject of the mirrors and their philosophical aspects, their relations with history of the art, the image and the look, as well as establishing possible reverberation in the personal plastic trajectory. It is about raising the apparent existing paradox between the concept of attraction and detour deeply implied in the relation between the images and occidental thought entailed to the speculation mechanisms. It takes the interest for the metaphorical and physical aspects of the mirrors in their varied instances whether literal, conceptual or imagetic in the measure where they arebroken, cracked making it possible to disclose or overshadow distinct perspectives. The personal poetical construction that is in process in unfolded both the study of the geometry of the cube in its sychoanalytical, phenomenological and historical aspects and its relations with photograph supplied by the slight knowledge of translation, transit, deposit, incrustation and precipitation in photograph in close affinity with a singular modality of the thought for images.pt_BR
dc.description.resumoA presente pesquisa propõe criar uma interlocução entre o tema dos espelhos e seus aspectos filosóficos, suas relações com a história da arte, da imagem e do olhar, bem como, estabelecer possíveis reverberações na trajetória plástica pessoal. Trata-se de levantar o aparente paradoxo existente entre as noções de atração e desvio, profundamente implicadas na relação entre as imagens e o pensamento ocidental vinculado aos mecanismos de especulação. Abriga em suas variadas instâncias sejam elas, textuais, conceituais ou imagéticas o interesse pelos aspectos metafóricos e físicos dos espelhos, na medida em que sejam fraturados, craquelados, clivados, possibilitando revelar ou obscurecer perspectivas distintas. Aconstrução poética pessoal que se processa, desdobra-se tanto no estudo da geometria da forma do cubo em seus aspectos psicanalíticos, fenomenológicos e históricos, quanto nas suasrelações com a fotografia fornecidas pelas noções de translação, trânsito, depósito, incrustação e precipitação, acionadas nas fotografias em estreita afinidade com uma modalidade singular de pensamento por imagens.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAspectos psicanalíticospt_BR
dc.subjectAspectos fenomenológicos e históricospt_BR
dc.subjectHistória da artept_BR
dc.subjectAspectos metafóricospt_BR
dc.subject.otherPoeticas visuaispt_BR
dc.subject.otherMorris, Robert, 1931- Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherArte e fotografiapt_BR
dc.subject.otherSmith, Tony, 1912-1980 Die Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherArte Filosofiapt_BR
dc.subject.otherHuyghe, Pierre, 1962- Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherGiacometti, Alberto, 1901-1966 Cube Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherArtept_BR
dc.subject.otherEspelhos e artept_BR
dc.titleSer-espelho: modos de atração e desviopt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_definitiva.pdf6.7 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.