Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/JSSS-8DNH8A
Type: Tese de Doutorado
Title: Desenho inscrito no corpo
Authors: Eugenio Paccelli da Silva Horta
First Advisor: Lucia Gouvea Pimentel
First Referee: Arnaldo Leite de Alvarenga
Second Referee: Wanda de Paula Tofani
Third Referee: Lucimar Bello Pereira Frange
metadata.dc.contributor.referee4: Denise Araújo Pedron
Abstract: Este trabalho trata das relações entre a experiência e o entendimento do próprio corpo e seus desdobramentos na prática do desenho e da observação como possibilidade de potencializar e oferecer outras perspectivas perceptivas a alunos de arte. Alunos que estejam corporalmente sensíveis para qual seria a origem de sua própria mobilidade e que considerem não só a linha, o desenho, mas sua origem, o pensamento, que se realiza no lugar sobre si mesmo o corpo. Propõe-se que a formulação de aulas, a criação de metodologias didáticas específicas e a atuação em sala de aula sejam parte integrante de demandas plásticas e poéticas da experiência do artista/professor. Transitando por autores como Jorge Wagensberg, Michel Onfrey, Villém Flusser, Lucia Gouvêa Pimentel, Lina Bo Bardi, Georges Didi-Huberman, entre outros, baseia-se na própria prática do artista/professor e em sua elaboração de teorias condizentes com cada momento/grupo/objetivo/conteúdo do ensino de arte.
Abstract: This work deals with the relationship between the experience and the understanding of his own body and its development in the practice of drawing and observation as an opportunity to maximize and offer other perspectives to students of art. Students who are sensitive to the origin of their own mobility and do not just consider the line and drawing, but its origin, thought to be held in a place of its own: their body. It is proposed that the formulation of lessons, creation of specific teaching methodologies and classroom activities are part of the demands of the always evolving and poetic experience of the artist/teacher. Journeying by authors such as Jorge Wagensberg, Michel Onfrey, Villén Flusser, Lucia Gouvêa Pimentel, Lina Bo Bardi, Georges Didi-Huberman, among others, is based on the actual practice of the artist/teacher and his development of theories consistent with each teaching objective.
Subject: Figura humana na arte
Performance (Arte)
Desenho
Artes
Criação (Literária, artística, etc)
Arte Estudo e ensino
language: Português
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/JSSS-8DNH8A
Issue Date: 16-Nov-2010
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese_final.pdf20.3 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.