Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/JSSS-8QKMQH
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Stephane Denis Albert Rene Huchetpt_BR
dc.contributor.referee1Patricia Dias Francapt_BR
dc.contributor.referee2Maria Elisa Martins Campos do Amaralpt_BR
dc.creatorMarconi Drummond Lagept_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T04:34:23Z-
dc.date.available2019-08-13T04:34:23Z-
dc.date.issued2011-11-17pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/JSSS-8QKMQH-
dc.description.abstractFrom the borderline fields of curatorship, expographics and graphicdesign, this research project proposes studies focusing on aspects andrelationships between the processes of production, circulation andpresentation of the artistic manifestations and the formative elementsof the exhibition chain (artist curator audience). As an object ofstudy, the research is based on a crisscross of original projects(curatorial and graphic) developed at the Pampulha Art Museum (MAP -Belo Horizonte, Brazil) between 2006 and 2010. Artistic practices andmanifestations directly connected to the art dematerializationexperiments developed by conceptual artists of the 1960s areaddressed within the discussions of these original projects.Contemporary counterpoints are presented. Adjacent to thedissertation text there is another text, both documental andiconographic: ten exhibit catalogues drawn for MAP. The objective ofthe research is to speculate on the curatorial practice unfolded in twodifferent supports: the graphic organization of the exhibit space and theexpographic space of the publication.pt_BR
dc.description.resumoA partir dos campos fronteiriços da curadoria, da expografia e do design gráfico, este projeto de pesquisa propõe estudos que enfoquem aspectos e relações entre os processos de produção, circulação e apresentação das manifestações artísticas e dos elementos formadores da cadeia expositiva (artista-curador-espectador). Como objeto de estudo e aprofundamento, a pesquisa pauta-se no entrecruzamento de projetos autorais (curatoriais e gráficos) desenvolvidos no Museu de Arte da Pampulha (MAP), entre 2006e 2010. Entremeado à discussão destes projetos são abordadas práticas e manifestações artísticas diretamente conectadas às experiências de desmaterialização da arte desenvolvidas por artistas conceituais atuantes nos anos 1960. Contrapontos contemporâneos são apresentados.Adjacente ao texto dissertativo encontra-se outro texto, documental eiconográfico: dez catálogos de exposições desenhadas para o MAP. Oobjetivo da pesquisa é tecer especulações sobre a prática curatorialdesdobrada em dois suportes distintos: a organização gráfica do espaço expositivo e o espaço expográfico da publicação.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectdispositivos gráficospt_BR
dc.subjectexpografiapt_BR
dc.subjectMuseu de Arte da Pampulhapt_BR
dc.subjectCuradoriapt_BR
dc.subjectarte contemporâneapt_BR
dc.subject.otherArte moderna Séc XXIpt_BR
dc.subject.otherMuseus de artept_BR
dc.subject.otherArte Técnicas de exposiçõespt_BR
dc.subject.otherArtistas e museuspt_BR
dc.subject.otherMuseu de Arte da Pampulha (Belo Horizonte, MG)pt_BR
dc.subject.otherArtes graficaspt_BR
dc.subject.otherCuradoria (Arte) Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherCriação (Literária, artística, etc)pt_BR
dc.titleDispositivo expositivopt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_2009711011_mestrado_eba_ufmg_marconi_drummond_lage.pdf7.27 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.