Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/JSSS-8ZZJE5
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Luiz Roberto Pinto Nazariopt_BR
dc.contributor.referee1Lyslei de Souza Nascimentopt_BR
dc.contributor.referee2Mauro Eduardo Pommerpt_BR
dc.creatorFernanda de Cassia Alves Salgadopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T14:45:02Z-
dc.date.available2019-08-10T14:45:02Z-
dc.date.issued2012-07-31pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/JSSS-8ZZJE5-
dc.description.abstractFrom the same starting point the two novels written by Lewis Carroll, Alice's Adventures in Wonderland (1865) and Through the Looking-Glass and What Alice Found There (1871) , this dissertation seeks to show the different modalities that the carrollian fantastic assumes when it is recreated and adapted by five different filmmakers. The movies investigated are: Alice in Wonderland (1951), by Clyde Geronimi, Wilfred Jackson and Hamilton Luske, from Walt Disney Productions; BlackMoon (1975), by Louis Malle; Alice or the last escapade (1977) by Claude Chabrol; Alice (1988), by Jan vankmajer; and Alice in Wonderland (2010), by Tim Burton. In order to do such investigation, this paper characterizes the fantastic as a place of ambiguity, antinomical existence between real and unreal and with language displacements. We also investigate how each filmmakers narrative and structural proceedings recreate Carrolls fantastic universes and characters in theircinematographic works.pt_BR
dc.description.resumoA partir de um mesmo ponto de partida os dois romances escritos por Lewis Carroll, Aventuras de Alice no país das maravilhas (1865) e Através do espelho e o que Alice encontrou lá (1871), esta dissertação procura indicar as diferentes modalidades que o fantástico carrolliano assume ao ser recriado e adaptado por cinco cineastas diferentes. Os filmes pesquisados são: Alice no país das maravilhas (1951), de Clyde Geronimi, Wilfred Jackson e Hamilton Luske, da Walt Disney Productions; Lua Negra (1975), de Louis Malle; Alice ou la dernière fugue (1977), de Claude Chabrol; Alice (1988), de Jan vankmajer e Alice no país das maravilhas (2010), de Tim Burton. Para tanto, caracteriza-se o fantástico como lugar de ambiguidade, de existência antinômica entre o real e o irreal e de deslocamentos de linguagem, e investiga como os procedimentos narrativos e estruturais de cada cineasta recriam os universos e personagens fantásticos de Carroll nas obras cinematográficas.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFantásticopt_BR
dc.subjectCarrollpt_BR
dc.subjectPaís das Maravilhaspt_BR
dc.subjectWonderlandpt_BR
dc.subjectBurtonpt_BR
dc.subjectDisneypt_BR
dc.subjectvankmajerpt_BR
dc.subjectAlicept_BR
dc.subjectChabrolpt_BR
dc.subjectMallept_BR
dc.subjectCinemapt_BR
dc.subject.otherLinguagem cinematográficapt_BR
dc.subject.otherNarrativa no cinemapt_BR
dc.subject.otherDiretores e produtores de cinemapt_BR
dc.subject.otherCarroll, Lewis, 1832-1898pt_BR
dc.subject.otherAlice no país das maravilhas (Filme)pt_BR
dc.subject.otherCritica cinematograficapt_BR
dc.subject.otherCinemapt_BR
dc.titleCinematografias do fantástico: visões de Alice e do País das Maravilhas no cinemapt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
cinematografias_do_fant_stico_fernanda_salgado.pdf20.73 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.