Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/JSSS-952K97
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Maria do Ceu Diel de Oliveirapt_BR
dc.contributor.referee1Marcia Cristina Gonçalves de Oliveira Hollandpt_BR
dc.contributor.referee2Ronan Cardozo Coutopt_BR
dc.contributor.referee3Anamaria Ruegger Almeida Nevespt_BR
dc.contributor.referee4Flavio de Lemos Carsaladept_BR
dc.creatorJoao Augusto Cristeli de Oliveirapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T08:50:22Z-
dc.date.available2019-08-10T08:50:22Z-
dc.date.issued2012-12-19pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/JSSS-952K97-
dc.description.abstractIn this work I examine the tile and mosaic panels of Pampulha architectonic set, understanding it as a visual program associated with modernist architecture in the city of Belo Horizonte, in the early 1940s. I make an approach of the wall tile with the art of memory, demonstrating how place and image were used as a way to evoke and establish a relationship of historical continuity related to that specific moment. Canonized in Luso-Brazilian culture, the tile was precisely the plastic element adopted to promote a connection between colonial and modern art and architecture, at the same time that diluted the distance between traditional and modern. Thus, I make evident that, regardless of the aesthetic and functional qualities of Pampulhas tile panels, there is a purpose for the creation and execution of a narrative in order to establish a bond between the ceramic panels and colonial past.pt_BR
dc.description.resumoExamino neste trabalho os revestimentos cerâmicos do conjunto arquitetônico da Pampulha, compreendendo-os como um programa visual associado à arquitetura modernista, na cidade de Belo Horizonte, no início da década de 1940. Faço assim uma aproximação do azulejo com a arte da memória, demonstrando de que maneira lugar e imagem foram usados como uma forma de evocar e estabelecer uma relação de continuidade histórica relacionada àquele momento específico. Canonizado na cultura luso-brasileira, foi precisamente o azulejo o elemento plástico adotado para promover uma ligação entre a arte e a arquitetura colonial e moderna, ao mesmo tempo em que diluía a distância entre o tradicional e o moderno. Desta forma, evidencio que, independente das qualidades estéticas e funcionais dos revestimentos cerâmicos da Pampulha, existe um propósito de criação e celebração de uma narrativa, no sentido de estabelecer um vínculo entre os painéis cerâmicos e o passado colonial.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPrograma visualpt_BR
dc.subjectRevestimentos cerâmicospt_BR
dc.subjectModernismopt_BR
dc.subjectArte da memóriapt_BR
dc.subject.otherAzulejos Pampulha, Lagoa da, Região (MG)pt_BR
dc.subject.otherAzulejos Belo Horizonte (MG) 1940-1944pt_BR
dc.subject.otherArtespt_BR
dc.subject.otherTrabalhos em azulejo Belo Horizonte (MG)pt_BR
dc.subject.otherArquitetura modernapt_BR
dc.subject.otherDecoração e ornamento (Arquitetura) Belo Horizonte (MG)pt_BR
dc.titleLugares e imagens: os painéis cerâmicos na cidade de Belo Horizonte entre 1940 e 1944pt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese___versao_final_.pdf5.53 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.