Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/JSSS-952K97
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Maria do Ceu Diel de Oliveira | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Marcia Cristina Gonçalves de Oliveira Holland | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Ronan Cardozo Couto | pt_BR |
dc.contributor.referee3 | Anamaria Ruegger Almeida Neves | pt_BR |
dc.contributor.referee4 | Flavio de Lemos Carsalade | pt_BR |
dc.creator | Joao Augusto Cristeli de Oliveira | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2019-08-10T08:50:22Z | - |
dc.date.available | 2019-08-10T08:50:22Z | - |
dc.date.issued | 2012-12-19 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/JSSS-952K97 | - |
dc.description.abstract | In this work I examine the tile and mosaic panels of Pampulha architectonic set, understanding it as a visual program associated with modernist architecture in the city of Belo Horizonte, in the early 1940s. I make an approach of the wall tile with the art of memory, demonstrating how place and image were used as a way to evoke and establish a relationship of historical continuity related to that specific moment. Canonized in Luso-Brazilian culture, the tile was precisely the plastic element adopted to promote a connection between colonial and modern art and architecture, at the same time that diluted the distance between traditional and modern. Thus, I make evident that, regardless of the aesthetic and functional qualities of Pampulhas tile panels, there is a purpose for the creation and execution of a narrative in order to establish a bond between the ceramic panels and colonial past. | pt_BR |
dc.description.resumo | Examino neste trabalho os revestimentos cerâmicos do conjunto arquitetônico da Pampulha, compreendendo-os como um programa visual associado à arquitetura modernista, na cidade de Belo Horizonte, no início da década de 1940. Faço assim uma aproximação do azulejo com a arte da memória, demonstrando de que maneira lugar e imagem foram usados como uma forma de evocar e estabelecer uma relação de continuidade histórica relacionada àquele momento específico. Canonizado na cultura luso-brasileira, foi precisamente o azulejo o elemento plástico adotado para promover uma ligação entre a arte e a arquitetura colonial e moderna, ao mesmo tempo em que diluía a distância entre o tradicional e o moderno. Desta forma, evidencio que, independente das qualidades estéticas e funcionais dos revestimentos cerâmicos da Pampulha, existe um propósito de criação e celebração de uma narrativa, no sentido de estabelecer um vínculo entre os painéis cerâmicos e o passado colonial. | pt_BR |
dc.language | Português | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Programa visual | pt_BR |
dc.subject | Revestimentos cerâmicos | pt_BR |
dc.subject | Modernismo | pt_BR |
dc.subject | Arte da memória | pt_BR |
dc.subject.other | Azulejos Pampulha, Lagoa da, Região (MG) | pt_BR |
dc.subject.other | Azulejos Belo Horizonte (MG) 1940-1944 | pt_BR |
dc.subject.other | Artes | pt_BR |
dc.subject.other | Trabalhos em azulejo Belo Horizonte (MG) | pt_BR |
dc.subject.other | Arquitetura moderna | pt_BR |
dc.subject.other | Decoração e ornamento (Arquitetura) Belo Horizonte (MG) | pt_BR |
dc.title | Lugares e imagens: os painéis cerâmicos na cidade de Belo Horizonte entre 1940 e 1944 | pt_BR |
dc.type | Tese de Doutorado | pt_BR |
Appears in Collections: | Teses de Doutorado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
tese___versao_final_.pdf | 5.53 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.